Asiakkaan kohtaaminen - ekollega
Asiakkaan kohtaaminen
Ensisijaisesti saamenkielinen asiakas tulisi ohjata saamenkieliselle työntekijälle.
Kielelliset oikeudet tulee huomioida, vaikka asiakastapaaminen tapahtuisi suomeksi.
Suomenkielisenä työntekijänä voit huomioida saamenkielisen asiakkaan yksinkertaisesti seuraavilla tavoilla
- Älä oleta, perehdy ja kysy.
Keskity asiakkaan tarpeisiin ja asiaan. Asiakkaan tehtävänä ei ole opettaa kulttuuristaan, eikä välttämättä edes osaa avata mikä omassa elämässä on poikkeavaa verraten toisen elämään. Keskity asiakkaan asiaan, kysy kulttuurin liittyen vain jos uskot sen vaikuttavan hoitoon tai työskentelyyn. Esimerkiksi perinteisiin elinkeinoihin liittyvät työt on aiheellinen kysymys, mutta vaatetuksessa käytetyt materiaalit eivät ole. - Kuuntele asiakasta.
Asiakkaan käyttämä sanasto kumpuaa arkipäivästä, pakara voi olla paisti ja pää muuttuu kalloksi. On myös hyvä tunnustella asiakkaan vireystilaa. Onko asiakas jännittynyt tai varautunut? Taustalla voivat olla oma koettu tai suullisena perimänä siirtynyt huono kokemus terveys- tai sosiaalipalveluista. Joku saattaa käyttää jopa sanaa puoskari, mikä kertoo siitä, kuinka kaukaa kokemus kumpuaa. - Varaa aikaa.
Saamelaisen asiakkaan kanssa tapaamisessa on hyvä varata aikaa muun muassa tulosten läpikäymiseksi tai diagnoosin avaamiseksi. Etenkin iäkkäämpien asiakkaiden kohdalla suomen kielen erikoissanaston ymmärtäminen voi olla haastavaa.