null Tarina-auttamisen pilotin toukokuu: tutut teemat pohdituttavat kesän kynnyksellä

Tarina-auttamisen pilotin toukokuu: tutut teemat pohdituttavat kesän kynnyksellä

VASA 2 – Vahva sote Lapin hyvinvointialueelle -hankkeen tarina-auttamiseen pilottiin kuuluvan Enjaksa.fi-sivuston kautta haettiin apua toukokuussa 2024 noin 1 910 kertaa. Verkkopalvelu on ensisijaisesti tarkoitettu lapsiperheiden vanhempien ja muiden aikuisten avuksi. Vertailun vuoksi nuorten ja nuorten aikuisten Normaali.fi-sivustolla avunhakijoiden määrä Lapissa oli toukokuussa noin 1 260, eli Normaalin lukemat jatkavat lähes samalla tasolla kuin huhtikuussa. 

Osana tarina-auttamisen pilottia saamme VASA 2 -hankkeessa dataa tulosyistä Enjaksa.fi-sivustolle. Osa tulosyistä suodattuu pois yksityisyyden suojelemiseksi. Datan hankkeelle toimittava Zoturi Oy on vuoden 2024 alusta kategorisoinut tulosyyt ChatGPT:n avulla, joten tässäkin katsauksessa hyödynnämme edellisvuoden katsauksista poiketen tekoälyn luomia kategorioita. Tällä tavoin voidaan huomioida paremmin myös vähemmän yleiset tulosyyt – edellisvuoden katsauksissa mukana olivat vain vähintään kahdesti haetut syyt.

Tekoälyn luomissa Top 10 -tulosyykategorioissa näkyvät mielenterveyden haasteet (masennus, ahdistus, mielenterveyden hoito), neuropsykiatriset kysymykset (ADHD/ADD sekä autisminkirjo), perhe-elämän ja parisuhteen pulmat (parisuhde, erokysymykset ja eron pohdinta sekä lapsen käytös) sekä uutena kategoriana väkivalta, johon sisältyvät muun muassa parisuhdeväkivalta sekä henkinen väkivalta. Alla olevissa grafiikoissa on tarkasteltavana kymmenen yleisintä kategoriaa osuuksien sekä määrän perusteella esitettynä.

Kuva 1: Tulosyiden Top 10 -kategorioiden osuudet (n=408)

Kuva 2: ChatGPT:n luomat Top 10 -kategoriat tarkasteltuna tulosyiden määrän perusteella

Kesäkuun teemana nuorten Normaali.fi-sivustolla on ulkonäkö ja vanhempien Enjaksa.fi-sivustolla uupumus. Teemoihin voit tutustua klikkaamalla niiden nimiä, linkit aukeavat uusiin välilehtiin. Nuorten ja perheiden tukena on joka viikko myös Apua huoliin -chat, joka palvelee tiistaista torstaihin klo 15.00–17.00 kesäkuun loppuun asti ja jatkaa elokuussa kesätauon jälkeen. Heinäkuun ajan palvelu on kesätauolla. Chattiin pääset tutustumaan tästä linkistä: Apua huoliin (linkki aukeaa uuteen välilehteen). VASA 2 -hankkeessa jatketaan chat-palvelun kehittämistä vuoden 2024 aikana.

Lisätietoja

Miia Välimaa
Erityisasiantuntija, opiskeluhuollon palvelut
miia.valimaa[at]poske.fi