null Etävastaanottojen ja -tapaamisten kehittäminen Lapin hyvinvointialueella

Etävastaanottojen ja -tapaamisten kehittäminen Lapin hyvinvointialueella

Lapin hyvinvointialueella Vasa 2 -hankkeessa kehitetään etävastaanottoja ja -tapaamisia yhdessä sosiaali- ja terveydenhuollon ammattilaisten kanssa. Hyvinvointialueella pilotoidaan etävastaanottoja ja -tapaamisia sekä Ninchatin verkkosivupohjaisella alustalla että Teamsilla. Hyvinvointialue on maantieteellisesti laajaa ja harvaanasuttua, joten palvelut voivat olla pitkien välimatkojen päässä. Etäpalveluiden avulla turvataan yhdenvertaiset palvelut kaikille hyvinvointialueen asiakkaille. Etäpalvelut ovat pääosin rinnastettavissa tavallisiin vastaanottokäynteihin. Ammattilaisen tulee kuitenkin huolehtia jokaisen asiakastapauksen kohdalla, voidaanko asia hoitaa etänä. Etäpalveluiden avulla palveluiden saatavuus paranee. 


Lapin hyvinvointialueella on käynnistynyt etävastaanoton pilotti Rovaniemen kuntoneuvolassa marraskuussa. Pilotissa hyödynnetään Ninchatin alustaa. Kuntoneuvolan etävastaanotolla asiakkaat saavat ohjausta, neuvontaa ja liikeharjoitteita tuki- ja liikuntaelimistön ongelmiin. 


Pilotin aikana asiakkailta kerätyssä palautteessa asiakastyytyväisyys on ollut korkeaa. Etenkin ollaan tyytyväisiä siihen, että hoitoa koskevat päätökset tehtiin yhteistyössä asiakkaan kanssa sekä siihen, että tiedettiin, miten hoito jatkuu etävastaanoton jälkeen. Tyytyväisyyttä koettiin myös siitä, ettei tarvitse matkustaa pitkien välimatkojen takaa tapaamaan ammattilaista. 


Ammattilaiset kokevat etävastaanottojen tuovan lisää mahdollisuuksia palvelun toteuttamiseen ja etävastaanotolle on asiakastarve. He myös kokivat, että etävastaanotot tuovat työhön mielekästä vaihtelua.


Helmikuussa Lapin hyvinvointialueelle on valmistunut Teams-integraatio eKollegaan ammattilaisille sekä Omavirtuun asiakkaille. Tämä mahdollistaa etätapaamiset Teamsin kautta tunnistautuneena sekä ammattilaisille että asiakkaille, joka lisää etätapaamisten tietoturvallisuutta. 


Huhtikuussa käynnistyy etätapaamisen pilotit koko hyvinvointialueen perheoikeudellisissa palveluissa. Perheoikeudellisia palveluita ovat adoptiopalvelut, lastenvalvojapalvelut ja tuomioistuimelle annettavat palvelut. Etätapaamisten avulla työtä voidaan tehdä yli palvelurajojen, jolloin hoitojonot tasaantuvat alueiden välillä ja palveluihin pääsy on yhdenvertaista. 


Keväällä käynnistyy myös avustetun etätapaamisen pilotti Lounaisen ja osaksi Pohjoisen alueen MARAK-työryhmissä. MARAK on vakavan parisuhdeväkivallan riskiarvioinnin ja uhrin auttamisen moniammatillinen menetelmä. Etätapaamisten avulla alueille voidaan saada sellaista erityisosaamista, jota alueella ei olisi muuten tarjota.
 

Yhteyshenkilö

Maria Pehkonen

asiantuntija, etävastaanottojen kehittäminen

maria.pehkonen@poske.fi

p. 0406277518