Työskentelymallit - ekollega
Työskentelymallit
Työprosessien kuvaaminen selkeyttää sosiaalialan ammatillista työtä ja yhteistoimintaa sekä lisää työntekijöiden suunnitelmallisuutta omassa työotteessaan. Hyvän sosiaalialan työn ajatellaan perustuvan kokonaisvaltaiselle asiakkaan kohtaamiselle, selkeälle suunnittelulle ja määritellyille tavoitteille. Mallinnettu työprosessi kuvaa sen mitä on tapahtumassa, milloin ja miksi.
Alta löydät mallit aikajärjestyksessä uusimmasta vanhimpaan. Voit halutessasi tarkastella saman aihepiirin malleja klikkaamalla mallin yhteydessä oleva vihreää asiasanaa. Mallit avautuvat toiseen verkkopalveluun.
Sivut, joissa tagi .
116 Kehittäjäasiakastoiminta
Kehittäjäasiakastoiminta Toimiva kotihoito Lappiin -hankkeessa
julkaistu 2018
Kehittäjäasiakastoimintaa ja yhteiskehittämistä kokeiltiin Toimiva kotihoito Lappiin -hankkeessa.
Hankekytkös: Toimiva kotihoito Lappiin 2016-2018
115 Kehittäjäasiakkaiden keskustelukahvila - Kotihoidon asiakasmaksut
Kehittäjäasiakkaiden keskustelukahvila - Kotihoidon asiakasmaksut
julkaistu 2018
Torniossa yhteiskehittämistä toteutettiin mm. pitämällä kehittäjäasiakkaiden keskustelukahvilaa, jossa teemana oli kotihoidon asiakasmaksut.
Hankekytkös: Toimiva kotihoito Lappiin 2016-2018
114 Kotihoidon asiakkaan polku
Kotihoidon asiakkaan polku
julkaistu 2018
Toimiva kotihoito Lappiin -hankkeessa kuvattiin kotihoidon asiakkaan prosessia.
Hankekytkös: Toimiva kotihoito Lappiin 2016-2018
110 Sodankylän sosiaali- ja terveydenhuollon toimintamalli yhteisille asiakkaille
Sodankylän sosiaali- ja terveydenhuollon toimintamalli yhteisille asiakkaille
julkaistu 2017
Toimintamalli on kuvaus prosessista, jonka mukaan Sodankylässä toimitaan sosiaali- ja terveydenhuollon yhteisasiakkaiden tukemisessa. Prosessin vaiheet ovat yhteisasiakkuuden (tarpeen) tunnistaminen, tuen tarpeen arvioiminen, yhteisen asiakassuunnitelman laatiminen ja sen toteuttaminen sekä oma-/vastuutyöntekijän nimeäminen. Prosessia on kuvattu Paljon tukea tarvitsevat – paljon palveluita käyttävät -hankkeessa. Lähtökohtana prosessin kuvaamiselle ovat olleet sekä paljon palveluita käyttävien asiakkaiden että sosiaali- ja terveydenhuollon työntekijöiden kokemukset ja tarpeet käytäntöjen kehittämiselle. Mallin tavoitteena on tukea sosiaali- ja terveydenhuollon työntekijöitä asiakkaan/potilaan kanssa tehtävässä työssä niissä tilanteissa, joissa todetaan tarve tiiviille sosiaali- ja terveydenhuollon yhteistyölle palveluiden käytön ja/tai tuen tarpeen vuoksi.
109 Lähisuhde- ja väkivaltatyön avopalvelu rikosseuraamusasiakkaan tukiverkostossa
Lähisuhde- ja väkivaltatyön avopalvelu rikosseuraamusasiakkaan tukiverkostossa
julkaistu 2017
Lapin ensi- ja turvakodin Lähisuhde- ja väkivaltatyön avopalvelu tukee Lapin kunnissa asuvia tai sinne vapautuvia vankeja ja Lapin kunnissa yhdyskuntaseuraamuksia suorittavia Rikosseuraamuslaitoksen pyynnöstä. Tavoitteena on ehkäistä rikollisuutta ja yhteiskuntaan integrointi. Malli on tehty viranomaisten ja yhteistyöverkoston käyttöön. Mallin tavoitteena on ennaltaehkäistä uusintarikollisuutta verkostotyön avulla sekä tukea asiakkaan elämänhallintaa.
Mallinnuksen pohja on luotu Lapin ensi- ja turvakodin Miestyön keskuksen työskentelyn pohjalta ja toimintamallia on laajennettu vuoden 2017 alusta koskemaan myös naisia ja nuoria.
101 Kehittäjäasiakastoiminnan malli
Kehittäjäasiakastoiminnan malli
julkaistu 2012
Kehittäjäasiakastoimintaa on pilotoitu ja mallinnettu PaKasteI:ssä. Kokeiluvaiheen kokemusten pohjalta on mallinnettu kuntien käytäntöihin sovellettavaa kehittäjäasiakastoimintaa.Mallin kehittelyssä ovat olleet mukana kehittäjätyöntekijät, kehittäjäasiakkaat, kuntien työntekijöitä ja opiskelijoita. Mallinnusta ovat kommentoineet keskustelukahvilan kävijät. Mallinnuksen ovat toteuttaneet: Asta Niskala, kehittämispäällikkö, Pohjois-Suomen sosiaalialan osaamiskeskus, Anni Tontti, sosiaalityön opiskelija, Lapin yliopisto, Tuuli Viinisuo, kehittäjäasiakas, Rovaniemi ja mallin teknisestä toteutuksesta vastasi suunnittelija Maria Martin Pohjois-Suomen sosiaalialan osaamiskeskuksesta.
057 Kotihoidon ja sosiaalityön asiakasprosessi uuden asiakkaan kanssa
Kotihoidon ja sosiaalityön asiakasprosessi uuden asiakkaan kanssa
julkaistu 2010
Kotihoidon ja sosiaalitoimen yhteinen prosessimalli.
052 Kemin aikuissosiaalityön asiakkuuden alun prosessi
Kemin aikuissosiaalityön asiakkuuden alun prosessi
julkaistu 2009
Mallinnuksella pyritään selkeyttämään tiimin työnjakoa aikuissosiaalityön asiakkaiden kanssa sekä kehittämään sosiaalityön virka-aikana toimivaa päivystyspalvelua sosiaalivirastolla.
046 Aikuispsykiatrian asiakkaan palveluprosessi sosiaalityön näkökulmasta Länsi-Pohjan sairaanhoitopiirin alueella
Aikuispsykiatrian asiakkaan palveluprosessi sosiaalityön näkökulmasta Länsi-Pohjan sairaanhoitopiirin alueella
julkaistu 2008
Mallin ovat laatineet Länsi-Pohjan sairaanhoitopiirin sosiaalityöntekijät:
- Sisko Jaakkonen, sosiaalityöntekijä
- Marja-Leena Nurminen, johtava sosiaalityöntekijä
- Piia Ruotsalainen, sosiaalityöntekijä
- Katriina Virta, sosiaalityöntekijä
Mallinnuksessa ovat olleet mukana:
- Marjo Peltomaa, lehtori, Lapin yliopisto, sosiaalityön laitos
- Kaisa Kostamo Pääkkö, kehitysjohtaja, Pohjois-Suomen sosiaalialan osaamiskeskus
- Maarit Pirttijärvi, suunnittelija, Pohjois-Suomen sosiaalialan osaamiskeskus