Työskentelymallit

Työprosessien kuvaaminen selkeyttää sosiaalialan ammatillista työtä ja yhteistoimintaa sekä lisää työntekijöiden suunnitelmallisuutta omassa työotteessaan. Hyvän sosiaalialan työn ajatellaan perustuvan kokonaisvaltaiselle asiakkaan kohtaamiselle, selkeälle suunnittelulle ja määritellyille tavoitteille. Mallinnettu työprosessi kuvaa sen mitä on tapahtumassa, milloin ja miksi.

Alta löydät mallit aikajärjestyksessä uusimmasta vanhimpaan. Voit halutessasi tarkastella saman aihepiirin malleja klikkaamalla mallin yhteydessä oleva vihreää asiasanaa. Mallit avautuvat toiseen verkkopalveluun.

Sivut, joissa tagi asiakkaat .

116 Kehittäjäasiakastoiminta

Kehittäjäasiakastoiminta Toimiva kotihoito Lappiin -hankkeessa

julkaistu 2018

Kehittäjäasiakastoimintaa ja yhteiskehittämistä kokeiltiin Toimiva kotihoito Lappiin -hankkeessa. 

Hankekytkös: Toimiva kotihoito Lappiin 2016-2018

Linkki malliin

115 Kehittäjäasiakkaiden keskustelukahvila - Kotihoidon asiakasmaksut

Kehittäjäasiakkaiden keskustelukahvila - Kotihoidon asiakasmaksut

julkaistu 2018

Torniossa yhteiskehittämistä toteutettiin mm. pitämällä kehittäjäasiakkaiden keskustelukahvilaa, jossa teemana oli kotihoidon asiakasmaksut. 

Hankekytkös: Toimiva kotihoito Lappiin 2016-2018

Linkki malliin

114 Kotihoidon asiakkaan polku

Kotihoidon asiakkaan polku

julkaistu 2018

Toimiva kotihoito Lappiin -hankkeessa kuvattiin kotihoidon asiakkaan prosessia.

Hankekytkös: Toimiva kotihoito Lappiin 2016-2018

Linkki malliin

110 Sodankylän sosiaali- ja terveydenhuollon toimintamalli yhteisille asiakkaille

Sodankylän sosiaali- ja terveydenhuollon toimintamalli yhteisille asiakkaille

julkaistu 2017

Toimintamalli on kuvaus prosessista, jonka mukaan Sodankylässä toimitaan sosiaali- ja terveydenhuollon yhteisasiakkaiden tukemisessa. Prosessin vaiheet ovat yhteisasiakkuuden (tarpeen) tunnistaminen, tuen tarpeen arvioiminen, yhteisen asiakassuunnitelman laatiminen ja sen toteuttaminen sekä oma-/vastuutyöntekijän nimeäminen. Prosessia on kuvattu Paljon tukea tarvitsevat – paljon palveluita käyttävät -hankkeessa. Lähtökohtana prosessin kuvaamiselle ovat olleet sekä paljon palveluita käyttävien asiakkaiden että sosiaali- ja terveydenhuollon työntekijöiden kokemukset ja tarpeet käytäntöjen kehittämiselle. Mallin tavoitteena on tukea sosiaali- ja terveydenhuollon työntekijöitä asiakkaan/potilaan kanssa tehtävässä työssä niissä tilanteissa, joissa todetaan tarve tiiviille sosiaali- ja terveydenhuollon yhteistyölle palveluiden käytön ja/tai tuen tarpeen vuoksi.

Linkki malliin

109 Lähisuhde- ja väkivaltatyön avopalvelu rikosseuraamusasiakkaan tukiverkostossa

Lähisuhde- ja väkivaltatyön avopalvelu rikosseuraamusasiakkaan tukiverkostossa

julkaistu 2017

Lapin ensi- ja turvakodin Lähisuhde- ja väkivaltatyön avopalvelu tukee Lapin kunnissa asuvia tai sinne vapautuvia vankeja ja Lapin kunnissa yhdyskuntaseuraamuksia suorittavia Rikosseuraamuslaitoksen pyynnöstä. Tavoitteena on ehkäistä rikollisuutta ja yhteiskuntaan integrointi. Malli on tehty viranomaisten ja yhteistyöverkoston käyttöön. Mallin tavoitteena on ennaltaehkäistä uusintarikollisuutta verkostotyön avulla sekä tukea asiakkaan elämänhallintaa.

Mallinnuksen pohja on luotu Lapin ensi- ja turvakodin Miestyön keskuksen työskentelyn pohjalta ja toimintamallia on laajennettu vuoden 2017 alusta koskemaan myös naisia ja nuoria.

Linkki malliin

101 Kehittäjäasiakastoiminnan malli

Kehittäjäasiakastoiminnan malli

julkaistu 2012

Kehittäjäasiakastoimintaa on pilotoitu ja mallinnettu PaKasteI:ssä. Kokeiluvaiheen kokemusten pohjalta on mallinnettu kuntien käytäntöihin sovellettavaa kehittäjäasiakastoimintaa.Mallin kehittelyssä ovat olleet mukana kehittäjätyöntekijät, kehittäjäasiakkaat, kuntien työntekijöitä ja opiskelijoita. Mallinnusta ovat kommentoineet keskustelukahvilan kävijät. Mallinnuksen ovat toteuttaneet: Asta Niskala, kehittämispäällikkö, Pohjois-Suomen sosiaalialan osaamiskeskus, Anni Tontti, sosiaalityön opiskelija, Lapin yliopisto, Tuuli Viinisuo, kehittäjäasiakas, Rovaniemi ja mallin teknisestä toteutuksesta vastasi suunnittelija Maria Martin Pohjois-Suomen sosiaalialan osaamiskeskuksesta.

Linkki malliin

057 Kotihoidon ja sosiaalityön asiakasprosessi uuden asiakkaan kanssa

Kotihoidon ja sosiaalityön asiakasprosessi uuden asiakkaan kanssa

julkaistu 2010

Kotihoidon ja sosiaalitoimen yhteinen prosessimalli. 

Linkki malliin

052 Kemin aikuissosiaalityön asiakkuuden alun prosessi

Kemin aikuissosiaalityön asiakkuuden alun prosessi

julkaistu 2009

Mallinnuksella pyritään selkeyttämään tiimin työnjakoa aikuissosiaalityön asiakkaiden kanssa sekä kehittämään sosiaalityön virka-aikana toimivaa päivystyspalvelua sosiaalivirastolla.

Linkki malliin

046 Aikuispsykiatrian asiakkaan palveluprosessi sosiaalityön näkökulmasta Länsi-Pohjan sairaanhoitopiirin alueella

Aikuispsykiatrian asiakkaan palveluprosessi sosiaalityön näkökulmasta Länsi-Pohjan sairaanhoitopiirin alueella  

julkaistu 2008

Mallin ovat laatineet Länsi-Pohjan sairaanhoitopiirin sosiaalityöntekijät:
- Sisko Jaakkonen, sosiaalityöntekijä
- Marja-Leena Nurminen, johtava sosiaalityöntekijä
- Piia Ruotsalainen, sosiaalityöntekijä
- Katriina Virta, sosiaalityöntekijä

Mallinnuksessa ovat olleet mukana:
- Marjo Peltomaa, lehtori, Lapin yliopisto, sosiaalityön laitos
- Kaisa Kostamo Pääkkö, kehitysjohtaja, Pohjois-Suomen sosiaalialan osaamiskeskus
- Maarit Pirttijärvi, suunnittelija, Pohjois-Suomen sosiaalialan osaamiskeskus

Linkki malliin