Vera Fiorentino haastattelee kehittäjäasiakkaita (8.1.2021)

Vera: Heippa kaikille, minun nimeni on Vera Fiorentino ja olen yliopisto-opettajana Lapin yliopistossa sosiaalityön oppiaineessa. Tervetuloa kuuntelemaan tätä meidän podcast -jaksoa kehittäjäasiakastoiminnasta. Tämä jakso on toteutettu yhteistyössä Pohjois-Suomen sosiaalialan osaamiskeskuksen kanssa MoniSoTe –hankkeessa. Mulla on täällä tänään mahtavia vieraita. Olen saanut tänne kehittäjäasiakkaat Helenan ja Lassen. Voitaisiin aloittaa siitä, että jos kerrotte itsestänne ja omasta kehittäjäasiakkuudestanne.

Helena: Miehet ensin.

Vera: [naurahtaa]

Lasse: Kiitos [naurahtaa]. Minä olen Lasse tosiaan ja olen kehittäjäasiakas kokemusasiantuntijuuden kautta. [Olen] ollut tosiaan sellaisissa ryhmissä kokemusasiantuntijana, ja sieltä olen, kolme-neljä vuotta sitten tällainen ryhmä perustettiin, ”kehittäjäasiakasryhmä”, ja sen kautta minä olen tullut tänne. Kun on niitä kokemuksien kautta tullut semmoisia kysymyksiä, että tätä asiaa voisi joko kehittää jollakin lailla ja pääsin tähän ryhmään, niin että olisi apuna tässä ryhmässä. Niin se vaikuttaa minun itseni olemiselle (olemiseen) tai jos sitten kohtaisin semmosen asiakkaan, sanotaan nyt asiakkaaksi, niin että olisin apuna, miten jotakin asiaa lähdetään viemään ja kehittämään eteenpäin. Tämmöinen näkökanta minulla nyt tässä alussa oli.

Vera: Mahtavaa. Mitenkäs Helena?

Helena: No niin, minä on Helena ja minä olen eläkkeellä oleva psykologi. Tulin tähän kehittäjäasiakastoimintaan noin 3-4 vuotta sitten mukaan. Meillä on täällä Sallassa sellainen torstaikerho, seurakunnan pitämä, ja sinne tuli kehittäjäsosiaalityöntekijä kysymään, että onko halukkaita tämmöiseen kehittäjäasiakastyöhön. Ja meiltä tuli sellainen pieni joukko mukaan tähän työhön. Ajattelen, että minä olen aika paljon joutunut aikoinaan työssäni ihmisten kanssa tekemisiin ja pohtimaan erilaisia ongelmia heidän kanssaan, ja vielä nyt eläkkeellä ollessakin, voisin ehkä tuoda tätä asiakkaan näkemystä tähän työhön ja kehittämiseen esiin.

Vera: No niin mahtavaa kuulla. Tuossa vähän ehkä kerroittekin syitä ja lähtökohtia, miten olette päätyneet toimintaan mukaan, mutta kertokaa vielä vähän tarkemmin, mikä sai teidät ryhtymään kehittäjäasiakkaiksi?

Helena: No minulla ainakin se, että olin eläkkeellä, ja oli aikaa ja tahdoin vielä käyttää ehkä omaakin osaamista muiden hyväksi. Ja ajattelin, että tämä kehittäjäasiakastyö voisi olla sellainen väylä, että terveydenhuollon näkemystäkin voitaisiin tuoda tällaiseen sosiaalipuolen kehittämiseen mukaan.

Lasse: Että miten lähdin matkaan? Tosiaan, minä olen työelämäni ollut tuolla, ja siellä olen ollut niin kuin vähän opetustehtävissäkin sen työkoneen [osalta] ja sieltä lähti sellainen, että miten sitä työmenetelmää… että tämä on vähän niin kuin sama, työmenetelmien kehittäminen. Minä olen katsonut, että tämä on vähän niin kuin samaa, palveluiden kehittämistä sosiaalialalla. Kun on kokemusta, kun on perheessä omaisia ja itsellä ollut niitä ongelmia, niin tämän kautta sitten… että saisi sellaista jonkinlaista palveluhenkisyyttä paremmin toimimaan, ettei jäisi yksinäiseksi ja vain miettisi niitä asioita. Että auttaisin toisia, ja samalla itseä.

Vera: Kyllä siinä voittaa kaikki.

Lasse: Niin.
Vera: Oletteko ikinä pohtineet, että mitä tämä kehittäjäasiakkuus ja oma kehittäjäasiakasrooli tarkoittaa teille itselle?

Helena: Minulle se on ainakin hyvin mielekästä toimintaa ja uuden oppimista. Ja ehkä tällaista näkökulman laajentumista asioihin.

Lasse: Tämä on yhdessä miettimistä ja olemista. Ja siinä ryhmässä tulee, kun siinä kahvilassa oltiin aikaisemmin, monenlaisia näkökantoja asioihin, että voisiko tätä parantaa. Ja sen takia, nyt kun tätä sosiaalialaakin uudistetaan valtakunnan tasolla, niin olisiko sieltä apua esimerkiksi vanhemmille tai aivan kaikkiin ikäryhmiin. Että olisi semmoinen, minä niin vanhana ihmisenä, että parempaa tulevaisuutta tai loppuelämää saisi.

Vera: Kyllä.

Lasse: Että sitä haluaisin kehittää, että palvelut meillä pelaisi, ettei tarvitsisi mököttää tuolla nurkassa ja sitten sanoa vain, ettei yhteiskunta meitä mitenkään tue tai auta.

Vera: Niin että pääsee itse vaikuttamaan siihen…

Lasse: Että tämä osallisuus, että tämä kokemusasiantuntijakin, että se kantaa siinä mielessä. Olen ison perheen keskimmäinen poika, nykyisinhän on perheet aika pieniä, siellä näki monenlaista [naurua]. Minä otan sellaisen kannan, että tulee sellaista kokemusta, että pitää osallistua asioihin eikä laittaa hanttiin. Se on se minun mielenkiinto tätä jatkamaan.

Vera: Kyllä. Tässä tuli aika paljon tällaisia positiivisia kokemuksia ja hyviä lähtökohtia, että miksi tätä toimintaa olette ylipäänsä lähteneet tekemään. Mutta minkälainen kokemus teillä on siitä, että mitä tämä kehittäjäasiakkaana toimiminen vaatii teiltä?

Lasse: Jos minä [naurua] ennen tuota ammattilaista [Helenaa] sanon…

Vera: [naurahdus]

Lasse: Pitää perehtyä siinä mielessä asiaan, ottaa selvää... Mulla on omakohtaisia kokemuksia sen takia, että [jos] jotakin asiaa, (niin kyllä pitää), jos haluat sosiaalipuolelta jotakin apua, sieltä lynkataan heti, että ei tämä mene näin. Niin pitää ottaa selvää ja pykäliä hakea jostakin, vaikka googlata, niin kuin sanotaan nykyaikana.

Vera: Kyllä [naurahtaa], että uusia asioita on pitänyt opetella?

Lasse: Niin se pitää opetella ja pysyä ajan tasalla.

Vera: Kyllä, kyllä. Mites Helena?

Helena: Lasse sanoi kanssa, että tiedon hankkiminen ja tämä tämmöinen… jos ryhmässä toimii yhtenä jäsenenä, niin tämä kuuntelutaito… Kuuntelutaitoa ei voi ylikorostaa koskaan, eli (tulee) kuunnella toisia. Ja sitten se, että tämmöinen työ vaatii aika paljon aivotyötä eli pohdiskelua, erilaisten vaihtoehtojen vertaamista toisiinsa ja niin edelleen. Ja samoin vielä ajattelen, että omista ennakkoluuloista luopumista. Eli lähdetään tyhjältä pöydältä.

Vera: Niin, että semmoista itsensä kehittämistä samalla, kuin niiden asioiden kehittämistä.

Helena: Kyllä. Ja korostan, että kuuntelua.

Vera: Kyllä. Tosi hyviä pointteja. Minä voisin tässä välissä kysäistä, että millaisia kokemuksia teillä on tästä kehittäjäasiakastoiminnasta, että voitteko kertoa konkreettisia esimerkkejä, mitä olette päässeet tekemään, kun olette toimineet kokemusasiantuntijana tai kehittäjäasiakkaina?

Lasse: Minäpä tässä aukaisen suun aikaisemmin. Minulla ei ole varsinaisesti kokemusta, muuta kuin henkilökohtaisesti… että minä en ole missään… sanotaan, että kokemusasiantuntijahan on, minun näkemyksen mukaan, vaikka sosiaalityöntekijän ja asiakkaan välissä oleva henkilö, joka asiakkaan asiaa ajaa yhdessä eteenpäin keskustelemalla. Niin minulla ei ole semmoista varsinaista kokemusta, että täytyy sanoa, että tämä on vain opettelua. Mutta olen minä sitten omassa (lähiverkostossa) antanut kaverille vinkkiä: kaveri kysynyt, että miten joku asia on, kun se meinaa nyt äidiltä viedä perinnön [naurahtaa] tai jotain tämän tyyppistä, niin olen koittanut neuvoa, että ”mene sen luo ja ole siihen yhteydessä, äläkä hermostu”. Että asiaa lähdetään viemään asiapohjalta ja [---]. Mutta varsinaista muuta tällaista, ammattihenkilön kanssa mulla ei ole kokemusta.

Vera: Joo.

Helena: Poskessahan me ollaan Lasse kehitelty näitä digihommia yhdessä Posken henkilöstön kanssa, että minun mielestä se on kanssa sellaista hyvin tärkeää kehittäjäasiakastyötä. Vaikka me ei ehkä olla vielä päästy kentälle tekemään tätä kehittäjäasiakastyötä, niin kuitenkin jotakin ollaan tehty. Me vähäteltiin tuossa, oliko se syksyllä, vähän tätä omaa toimintaamme, että kuinka vähän me ollaan omasta mielestämme tehty, niin Eija [Savelius-Koski, Posken henkilökuntaa] siellä sanoi, että älkää ollenkaan vähätelkö, te olette hyvin ahkerasti olleet mukana kehittämässä näitä digitaalisia alustoja, jotka menevät kuntalaisille.

Vera: Ihan mahtavaa! Tuo kuulostaa kyllä hyvältä.  Sehän on tosiaan vain yksi osa toimintaa, että ollaan työparina ammattihenkilön kanssa. Kyllä tuo on vähintäänkin yhtä tärkeää, että kehitetään nimenomaan niitä palveluita ja osallistutaan yhteisiin tilaisuuksiin, jossa niitä voidaan keskustella ja viedä asioita eteenpäin.

Lasse: Hyvä Helena, minulla jäi… Mutta minä ajattelin tosiaan, niin… tätähän me ollaan tehty ja tässä minäkin olen oppinut. Omassa piirissä ja eri paikkakunnilta, tämmöistä etätyötähän me ollaan tehty.

Helena: Pari vuotta on, eikö suurin piirtein, olla tehty sitä, Lasse?

Lasse: Se kurssi mitä minä kävin tuolla, siis tämä kokemusasiantuntija, sielläkin tuli, kun minä en ole esiintymistaitoinen, niin tästä jää pois, että tässä rohkaistuu ottamaan yhteyttä paremmin ja ottamaan keskusteluun kantaa.

Vera: Kyllä. Mahtavan kuuloista. Oletteko te, kun te olette osallistuneet tähän toimintaan, niin oletteko kokeneet jotakin erityisiä onnistumisia, tai onko ollut jotain haasteita, tai…?

Helena: Ainakin digitaitojen oppiminen ja sen näkeminen, että kuinka paljon voi käyttää näitä digitaalisia alustoja, niin se on ollut sellainen ahaa-elämys ainakin minulle. Siitä nyt on 10 vuotta kun olen eläkkeelle jäänyt, niin oikeastaan tällaisia vaativampia digitaitoja en ole kehittänyt sen jälkeen. Nyt tuli kuitenkin eteen tällaisia haasteita, että näitä täytyy kehittää.

Vera: Se on ollut varmaan ihan hyvä oppia varsinkin nyt, kun tämä korona-aika nyt vei kaikki tällaiset kasvokkaiset yhteydet. Mekin ollaan tosiaan, kuuntelijoillekin tiedoksi, niin täällä etäyhteyksien päässä, niin kyllä nämä digiasiat kovasti helpottavat yhteistyötä, korona-aikana varsinkin.

Helena: Mutta toisaalta jää paljon pois myös sellaista hyvää, mitä tapahtuu tällaisessa lähikontaktissa. Se jää pois nyt, mutta hyvä näin, että tällainen mahdollisuus meillä on.

Vera: Kyllä ehdottomasti. Seuraavaksi voisin kysyä sellaista, että oletteko kokeneet, että teillä on sellaisia todellisia vaikutusmahdollisuuksia tässä toiminnassa?

Helena: Kyllä meitä kuunnellaan. Ja vaikka on tehty valmiiksi esityksiä, niin kyllä meidän mielipiteitä otetaan huomioon ja toimitaan niiden mukaan. Ainakin näin itse olen kokenut.

Lasse: Kyllä olen sama mieltä.

Vera: Samoilla linjoilla, se on kyllä mahtava kuulla, se varmasti motivoi siihen toimintaan, kun tietää, että joku oikeasti kuuntelee ja sillä toiminnalla on myös jotakin seurauksia.

Helena: On todella ollut. Että siellä on saatu muutettua erilaisia kohtia esimerkiksi digihommissa… Otsikoita ja sanontoja… ja järjestyksiä ja näin edelleen; sen mukaan, että mitä me kehittäjäasiakkaina ollaan tuotu esiin, näitä ajatuksia.

Vera: Ihan mahtavaa. No tuota, vielä ehkä yksi sellainen asia mitä haluan ehdottomasti teiltä kysyä. Mitä te haluaisitte sanoa ihmiselle, joka on kiinnostunut kehittäjäasiakastoiminnasta ja kokemusasiantuntijatoiminnasta, joko ihan sellaisille ihmisille, jotka haluaisivat lähteä asiakkaana tähän toimintaan mukaan, tai niille työntekijöille, jotka voisivat hyödyntää tätä?

Helena: Asiakkaille minä ainakin sanoisin, että lähtekää ihmeessä mukaan! Ei tarvitse pelätä omaa osaamattomuuttaan tai muuta tällaista, vaan mennä omana itsenään ja kansalaisena sinne sanomaan omaa mielipidettä näistä palveluista, ja näiden palveluiden kehittämisestä. Ja sitten toisaalta työntekijöille, että ottakaa ihmeessä näitä kehittäjäasiakkaita mukaan! Nämä kehittäjäasiakkaat voivat antaa vähän toisenlaista näkökulmaa siihen omaan työhön. Saattaa olla, että monta kertaa mennään työntekijöinä vanhaa latua pitkin, eikä huomata kaikkia mahdollisuuksia, mitä siinä kehittämisessä on. Ja tällainen, sanotaan palveluiden käyttäjä, voi tuoda hyvin tärkeää informaatiota siihen, että millä tavalla voidaan kehittää näitä, jotta ne palvelut olisivat sopivampia näille palveluiden käyttäjille.

Vera: Kyllä. Mitäs Lasse sanoo?

Lasse: Minä olen aivan samaa mieltä. Helenalla on tuota kokemusta tuolla lailla, että se oli niin hyvä, ettei minulla ole muuta kuin, että rohjetkaa vain, uskaltakaa [kehittäjä]asiakkaaksi ja kokemusasiantuntijaksi tai tällä lailla. Ei muuta kuin rohkeasti matkaan vain! Tämä antaa paljon.

Helena: Niin, minä meinasin kanssa sanoa, Lasse. Tämä antaa myös paljon kehittäjäasiakkaalle paljon. Vaikka kehittäjäasiakas antaa itsestään, ja antaa näkemyksiään, mutta kehittäjäasiakas saa myös itselleen paljon tästä työstä.

Vera: Kyllä, ihan mahtavaa! Vitsi teidän kokemukset ja ajatukset ovat tosi inspiroivia ja motivoivat varmasti toimintaan myös tuolla kentällä ja näissä kuuntelijoissa. Kysyn vielä, ennen kun laitetaan äänitystä pois päältä, että vieläkö on jotakin mielessä mitä haluat mennä kuulijoille kertoa?

Helena: Hmmm. Rohkeutta, rohkeutta lähteä vain mukaan!

Lasse: Ja jonkunlainen luottamus tähän toimintaan pitää sisältyä, tai jotenkin, että kyllä me yhdessä [naurahdus] tässä päästään eteenpäin.

Helena: Ja luottamusta omaan itseensä.

Lasse: [naurahdus] Juuri, juu.

Helena: Niin, että on tärkeä osa sitä kehittämistyötä. Se täytyisi jokaisen kehittäjäasiakkaan ymmärtää, että on tärkeä osa tätä työtä.

Vera: Kyllä. Minun puolesta ihan äärettömän iso kiitos teille molemmille sekä teidän panostuksesta kehittäjäasiakastoimintaan, että siitä, että tulitte kertomaan siitä meille tänään. Tosi iso kiitos teille molemmille!

Lasse: Kiitos.

Helena: Kiitos. Kiitos kun kuuntelit.