Ammattilaisille

Hyvinvointilähete

Hyvinvointilähete on sosiaali- tai terveysalan ammattilaisen asiakkaalle tekemä ohjaus palveluun, joka linkittää kolmannen sektorin ja vapaa-ajan palvelut asiakkaan hyvinvoinnin tukemiseen. Hyvinvointilähetteen kautta asiakas saa itselleen nimetyn linkkihenkilön, jonka kanssa hän voi yhdessä suunnitella ja toteuttaa hyvinvointia ja osallisuutta lisääviä asioita.

Hyvinvointilähetteen pohjalta aloitettava asiakkaan ja linkkihenkilön toiminta ei ole sosiaali- ja terveydenhuollon palvelua. Hyvinvointilähetteen vastaanottaa koordinoiva linkkihenkilö kunnassa. Hyvinvointilähete on asiakkaalle maksuton palvelu.

Hyvinvointilähete tehdään yhteistyössä asiakkaan/potilaan kanssa ja sen sisällön tulee olla hänen tiedossaan.

Kuinka toimin?

Kirjaudu palveluun

Palvelun työntekijät

Tarja Erkkilä
Jukka Hakola
Pirjo Korkalainen
Heidi Laukkanen
Satu Maaninka
Hyvinvointikoordinaattori/Saura-säätiö
Saila Vanhala
Hyvinvointikoordinaattori/Saura-säätiö

Käyttöohje

  1. Kirjaudu palveluun

    Palvelun käyttämiseksi tarvitset käyttäjätunnukset tai toimikortin. Käyttäjätunnukset ja niihin liittyvät oikeudet saat Virtu-tuesta.

  2. Hyvinvointilähetteen tekeminen

    Hyvinvointilähete tehdään yhteistyössä asiakkaan/potilaan kanssa ja sen sisällön tulee olla hänen tiedossaan. Jos lähetettä ei pystytä tekemään asiakkaan ollessa vastaanotolla, voi lähetteen myöhemmin ns. toimistoajalla, kunhan asiasta on sovittu asiakkaan kanssa.

  3. Palaute hyvinvointilähetteeseen

    Hyvinvointilähetteeseen kirjataan palaute, kun asiakkaan ja linkkihenkilön välinen yhteistyö päättyy. Jos lähetteen tekijä on pyytänyt palautetta lähetteestä ja asiakas haluaa sen antaa, tulee palautteesta tieto lähetteen tekijän sähköpostiin. Lähetteen tekijä voi kirjautua eKollegaan lukemaan palautteen. Palautteessa olevaa tietoa ei siirretä sosiaalihuollon asiakas- tai terveydenhuollon potilastietoihin.

    Koordinoiva linkkihenkilö saa myös koontitiedon palautteista ilman asiakkaiden tunnistetietoja. Palautetta hyödynnetään linkkihenkilötoiminnan sekä yhteisöllisten toimintojen kehittämisessä paremmin vastaamaan asiakkaiden tarpeita.

Lisätietoa linkkihenkilötyöstä:

Linkkihenkilöt työskentelevät työsuhteessa. Osa Kemijärven linkkihenkilöistä on solminut linkkihenkilötyötä varten työsuhteen kansalaisopiston kanssa. Osa linkkihenkilöistä on kunnan työntekijöitä, joiden työnkuvaan linkkihenkilötyö kuuluu. Osa linkkihenkilöistä on järjestön tai seurakunnan palveluksessa ja vastaanottavat hyvinvinvointilähetteitä osana tätä työtä.”

Linkkihenkilötyössä toipumisorientaation mukainen ajattelu toimii yläkäsitteenä ja lähestymistapana. Toipumisorientaatiossa asiakas ja asiakkaan valinnat ovat keskiössä. Asiakkaan ja linkkihenkilön välinen suhde on tasavertainen. Linkkihenkilö ei tuo suhteeseen omaa asiantuntijuuttaan tai toimi asiakasta ohjaavana henkilönä, vaan kohtaa asiakkaan vertaisena ja toimii hänen omaa toimijuutta tukien.

Asiakkaan ja linkkihenkilön yhteistyö kestää n. 1-6kk ja toiminnan sisältö muotoutuu yhteistyössä. Tavoitteena on, että asiakas löytäisi yhteisöllisestä toiminnasta oman paikkansa ja kokisi oman hyvinvointinsa vahvistuvan yhteiskunnallisen osallisuuden vahvistuessa.