Lapin hyvinvointialueen Sairaanhoitaja-chatin ensimmäiset pilotointikuukaudet onnistuneita – asiakkaat arvostavat nopeutta ja helppoutta

Lapin hyvinvointialueen Sairaanhoitaja-chatin ensimmäiset pilotointikuukaudet onnistuneita – asiakkaat arvostavat nopeutta ja helppoutta

Rovaniemen avoterveydenhuollossa joulukuussa aloitetussa Sairaanhoitaja-chatissa on asioitu jo yli 2300 kertaa. Pilotoinnin ensimmäisten kuukausien aikana on kertynyt arvokasta kokemusta siitä, miten chat toimii osana terveysaseman hoidon tarpeen arviointia. 

Chat-asiointi tarjoaa mutkattoman ja nopean väylän terveydenhuollon ammattilaisiin 

Chat on tarkoitettu yksittäisten oireiden tai vaivojen hoidon tarpeen arviointiin. Ennen chat-keskustelua ammattilaisen kanssa asiakas vastaa oireita kartoittavaan esitietokyselyyn, jonka avulla hoitaja voi tehdä arviota tilanteen edellyttämästä hoidosta. Asia voi hoitua kokonaan chatissa ja hoitaja voi tehdä esimerkiksi sairauslomatodistuksen työntekijän tai lapsen sairaudesta johtuviin lyhyisiin poissaoloihin. Jonotusajat ovat keskimäärin olleet hyvin lyhyitä. 

Omalle hoitajalle tai lääkärille ohjataan niissä tilanteissa, joissa hoidon jatkuvuus on asiakkaan jatkohoidon kannalta tärkeää. 

Tervetullut uudistus terveydenhuoltoon  

Chat-palvelu on saanut asiakkailtamme poikkeuksellisen hyvää palautetta. Asiakkaat kiittävät palvelun nopeutta, helppoutta ja sujuvuutta – sekä ammattilaisten asiantuntemusta, joka on noussut yhdeksi palvelun keskeisistä vahvuuksista. 

Moni on arvostanut myös mahdollisuutta asioida silloin, kun se itselle parhaiten sopii – esimerkiksi työpäivän lomassa. Chat koetaan saavutettavana vaihtoehtona perinteiselle puhelinasioinnille. 

Maaliskuussa chatin suositteluindeksi (NPS) oli 81, ja chatin kautta hoidettiin jo yli 500 asiointia, joista noin 70 % antoi palautetta. 

Kehittäminen jatkuu VASA2-hankkeen johdolla 

Chat-pilottia toteutetaan kahden terveydenhoitajan voimin osana VASA 2- Vahva sote Lapin hyvinvointialueelle-hanketta, joka keskittyy hoitoon pääsyn parantamiseen Lapin hyvinvointialueella. Hankkeen rahoitus tulee EU:n kestävän kasvun ohjelmasta ja sen elpymisvälineestä. 

Pilotointi jatkuu yhteistyössä hyvinvointialueen terveyspalvelujen ja Digitaaliset palvelut -yksikön kanssa marraskuulle asti, mutta jo ensimmäisen vaiheen jälkeen palvelua kehitetään eteenpäin. Digitaalisen asiointialustan kesäkuisen käynnistymisen myötä Sairaanhoitaja-chatista tehdään yhteistyötä Päivystysapu 116117:n kanssa tilanteissa, joissa asiakkaalla on tarve kiireelliselle terveysaseman kontaktille.  

Hyvinvointialueella tavoitellaan yhdenvertaisia digipalveluja. Sairaanhoitaja-chatin käyttöönottoa suunnitellaan parhaillaan myös muilla alueilla. Kehittämistyötä ohjaavat laaja maantieteellinen alue ja yhtenäistämistä vaativat käytännöt. Edellytykset ovat hyvät: digipalvelut vastaavat asukkaiden odotuksiin ja tukevat hyvinvointialueen strategisia tavoitteita. Lisäksi hoidon jatkuvuuden malli on jo otettu vahvasti käyttöön. 

 

Lisätietoja: 

Mari Tervo, suunnittelija, mari.tervo@lapha.fi

Linda Jaako, projektipäällikkö, linda.jaako@poske.fi 

 

Kehittämistyötä tuetaan Euroopan unionin NextGeneration EU -rahoituksesta ja se on osa Suomen kestävän kasvun ohjelmaa.