null Pyydä apua -palvelu on alkanut tavoittaa kohderyhmäänsä

Pyydä apua -palvelu on alkanut tavoittaa kohderyhmäänsä

Pyydä apua -palvelu on avattu jo 12 kuntaan ja palvelun laajentaminen koko Lapin hyvinvointialueen kattavaksi jatkuu Tulevaisuuden Sote-keskus -hankkeessa.

Pyydä apua -nappi on lapsiperheille ja nuorille suunnattu matalan kynnyksen sähköinen palvelukanava. Nappia painamalla voi pyytää apua, kysyä neuvoa tai jättää yhteydenottopyynnön. Painike löytyy osoitteesta Lapha.fi tai kuntien verkkosivuilta lasten- ja perheiden palveluiden alta.
Pyydä apua -palvelussa vastaavat ammattilaiset kertoivat arviointipalaverissa saapuvien yhteydenottojen olevan aiheellisia, mutta mukana on paljon viestejä, joissa ongelmat ovat edenneet jo melko pitkälle.

Tulevaisuuden Sote-keskus -hankkeen sosiaalihuollon erityisasiantuntija Mikko Närhi kommentoi ”Hienoa, että palvelu on alkanut tavoittaa kohderyhmäänsä. Mielellään näkisin myös sen, että matalan kynnyksen yhteydenottokanavaa hyödynnettäisiin jo varhaisemmassa vaiheessa. Tällaisilla neuvontaa ja ohjausta tarjoavilla palveluilla voidaan ja halutaan ennaltaehkäistä tilanteiden eskaloitumista”
Palvelussa asiakas voi lähestyä ammattilaista nimettömästi tai nimimerkillä ”Noin kolmannes yhteydenotoista on toivottu tapahtuvan puhelimen sijaan pelkästään sähköpostilla. Ajasta ja paikasta riippumattomien yhteydenottojen tarpeesta kertoo se, että palveluun saapuneista yhteydenotoista kolmannes on tullut virka-ajan (8-16) ulkopuolella.” kommentoi Digipalveluiden suunnittelija Tuomas Laajanen.

Yhteystiedot:

Tuomas Laajanen
Suunnittelija
Puh. 040 5897667
tuomas.laajanen@poske.fi


Mikko Närhi
Sosiaalihuollon erityisasiantuntija
Puh. 040 5926053
mikko.narhi@poske.fi