Chat-palvelut - ekollega
Chat-palvelut
Chat-palvelut ovat osa neuvonnan ja ohjauksen palveluja. Niissä henkilö voi keskustella anonyymisti chat-robotin tai sosiaali- ja terveydenhuollon ammattihenkilön kanssa.
Käsitteiden kuvaus: Itse- ja omahoidon kokonaisarkkitehtuuri, 2020 (pdf avautuu uudelle välilehdelle)
Sosiaalipalveluiden neuvonta -chat
Sosiaalipalveluiden neuvontachatissa saa neuvontaa ja ohjausta erilaisiin elämäntilanteisiin liittyen. Palvelussa sosiaaliohjaajat antavat henkilökohtaista neuvontaa arkisin kello 10-15. Sosiaalipalveluiden neuvonta on monikanavainen palvelu, jossa chat-palvelun lisäksi voi ilman ajanvarausta ottaa yhteyttä verkkoneuvonnan kautta tai puhelimitse.
Chat-Keskustelu alkaa anonyymina. Jos työntekijän mielestä asian hoitaminen vaatii henkilötietoja, hän pyytää yhteydenottajaa tunnistautumaan käyttäen Suomi.fi –tunnistusta. Tunnistautumisen jälkeen työntekijä kirjaa asian asiakastietojärjestelmään.
Valmistelu- ja suunnittelumateriaali
Toteutus- ja käyttöönottomateriaali
Käyttö- ja arviointimateriaali
Toimittaja
Chat-palvelussa käytetään Ninchat -sovellusta, jonka toimittaja on Somia Reality Oy (linkki avautuu uudelle välilehdelle). Toimittaja on vuonna 2011 aloittanut suomalainen yritys.
Käytettävyysarviointi
- Tärkeät toiminnot erottuvat hyvin
- Järjestelmän kieli on yhdenmukaista ja toiminnalle tuttua
- Ei käyttöä estäviä käytettävyysongelmia
- Käyttäjä ei saa tietoa järjestelmään tallentuvista tiedoista
- Liitetiedostojen käsittelyssä rajoituksia
- Käyttäjä tarvitsee jonkin verran järjestelmän ulkopuolista ohjeistusta etätapaamisiin liittymisessä