null Rovaniemen Perheneuvolan kertakeskustelu-toimintamalli nyt myös etäpalveluna

Rovaniemen Perheneuvolan kertakeskustelu-toimintamalli nyt myös etäpalveluna

Rovaniemen perheneuvolassa on ollut tarjolla kertakeskustelu–palvelu, joka 6.10.21 on käynnistynyt uudistettuna etäpalveluna. Kertakeskustelun aikana yhteydenottaja voi pohtia perheen asioita tai tuen tarvetta työntekijän kanssa yhden vastaanoton ajan. Jos perhe tarvitsee enemmän asiaan perehtymistä, heidät ohjataan perheneuvolan muihin palveluihin.

Palvelun toteuttaminen etänä vaati palvelun suunnittelua uudestaan. Siinä jouduttiin ratkaisemaan tietoturvaan, vahvaan tunnistautumiseen ja ryhmätapaamiseen liittyviä kysymyksiä. Kertakeskustelu etänä -palvelun toteuttamisessa päädyttiin tietoturvalliseen Ninchat-sovellukseen. Siinä yhteydenottaja pystyy tunnistautumaan käyttäen Suomi.fi -tunnistautumista, jolloin työntekijät näkevät yhteydenottajan henkilötiedot. Tunnistautuminen palvelussa on tärkeä, jotta työntekijät voivat kirjata tapaamisen asiakastietojärjestelmään.

Perheiden palveluiden yhteydessä ryhmätapaamisen pitää onnistua helposti, koska keskusteluun voidaan tarvita perheen toinen aikuinen tai muu taho, kuten opettaja. Ninchat-sovellusta on räätälöity perheneuvolan tarpeisiin. Siinä etätapaamiseen on mahdollista lisätä useampi osallistuja, joten esimerkiksi yksilötapaaminen voidaan helposti laajentaa perhetapaamiseksi.

Lue lisää palvelusta tämän linkin kautta

Kertakeskustelu etänä -palvelun kehittämisessä ovat olleet tiiviisti mukana myös Tulevaisuuden sote-keskus - sekä Sote-rakenneuudistus Lapissa -hankkeet.

Lisätietoa antavat:
Tulevaisuuden sote-keskus Lapissa -hanke:
Mikko Närhi, sosiaalihuollon erityisasiantuntija | 040 592 60 53 | mikko.narhi@poske.fi

Sote-rakenneuudistus Lapissa -hanke:
Pia Yliräisänen-Seppänen, erityisasiantuntija | 040 147 3371 | pia.yliraisanen-seppanen@poske.fi