null Päivystysapu 116117 aloittaa toimintansa Lapissa

Päivystysapu 116117 aloittaa toimintansa Lapissa

Kiireellistä hoidon tarpeen arviointia tehdään jatkossa Lapin alueella numerossa 116117. Palvelu käynnistyy maanantaina 14.10.2024.

Päivystysapuun soitetaan, kun harkitaan lähtöä päivystykseen tai kun tarvitaan apua tai neuvoja äkillisissä terveysongelmissa ja oma terveysasema on kiinni.

Hätätilanteessa soitetaan aina hätäkeskukseen numeroon 112.

Lapin alueelta soittavan sijainti paikannetaan ja puhelu ohjautuu Lapin hyvinvointialueen terveydenhuollon ammattilaisista koostuvaan päivystysapuyksikköön.

Päivystysavussa tehdään hoidon kiireellisyyden arviointia valtakunnallisten kriteerien mukaan. Päivystysapu ohjaa asiakkaan tarkoituksenmukaiseen hoitopaikkaan. Päivystysavusta voidaan antaa myös neuvontaa ja kotihoito-ohjeita. Soittaja voidaan myös ohjata ottamaan yhteyttä esimerkiksi sosiaalipalveluihin, sosiaalipäivystykseen tai mielenterveyspäivystykseen.

Käytöstä poistuvat seuraavat puhelinpalvelut:

  • Lapin keskussairaalan yhteispäivystyksen puhelimessa tehtävä kiireellinen hoidon tarpeen arviointi
  • Ilta- ja yöaikainen hoidon tarpeen arviointi seuraavissa kunnissa: Kittilä, Kolari, Muonio, Pello, Posio, Ranua ja Salla

Jatkossakin voit soittaa mielenterveyspäivystykseen, lasten sairauksien hoidon tarpeen arviointiin sekä terveysasemien ilta- ja yöaikaisiin päivystyksiin ja akuuttivastaanotoille terveysasemien ollessa auki. Länsi-Pohjan keskussairaalan Akuuttiklinikan puhelinneuvonta palvelee vuoden 2024 loppuun.

  • Mielenterveyspäivystys
    • Lapin keskussairaala p. 040 715 8400
    • Länsi-Pohjan keskussairaala p. 040 774 3891
  • Lastentautien puhelinpäivystys (ei tapaturmat)
    • Lapin keskussairaala p. 040 642 8811, lastensairaanhoitaja
  • Länsi-Pohjan keskussairaalan akuuttiklinikan puhelinneuvonta
    • Länsi-Pohjan keskussairaala p. 040 149 1340
  • Terveysasemien päivystyksien palvelunumerot löytyvät osoitteesta https://lapha.fi/kiireellinen-hoito-terveysasemalla

Tavoitteena on ohjata oikea potilas oikeaan aikaan oikealle ammattilaiselle

Päivystysapu 116117 -palvelun käyttöönoton tavoitteena on vahvistaa päivystysaikaisen kiireellisen hoidon tarpeen arvioinnin saatavuutta ja saavutettavuutta yhdenvertaisesti koko Lapin alueella.

Päivystysavun kautta soittaja saa sujuvasti yhteyden terveydenhuollon ammattilaiseen ja asiakas ohjataan oikea-aikaisesti tarkoituksenmukaiselle ammattilaiselle.

Oikea-aikaisella palveluohjauksella pyritään vahvistamaan asiakaskokemusta sekä terveydenhuollon resurssien tarkoituksenmukaista käyttöä.

Päivystysapu 116117 on hyvinvointialueiden järjestämä neuvontapalvelu, joka neuvoo äkillisissä terveysongelmissa. Palvelun kansallista kehittämistä koordinoi julkisomisteinen DigiFinland Oy. Kun Lappi on aloittanut palvelun käytön, on Päivystysapu käytössä koko Manner-Suomessa.

 

Lisätietoja:

Petra Portaankorva, Päivystyksen ja valmiuden johtaja

Anna Mursu, osastonhoitaja, Lapin Päivystysapu 116117

Elisa Raattama, projektipäällikkö, Päivystysapu 116117 käyttöönotto

 

Euroopan unonin rahoittama NextGnerationEU -logo

Kehittämistyötä tuetaan Euroopan unionin NextGeneration EU rahoituksesta ja se on osa Suomen kestävän kasvun ohjelmaa.