null Hoitajat arvioivat asiakkaiden vointia luotettavasti, mutta kaipaavat lisää koulutusta konsultaatioihin

Hoitajat arvioivat asiakkaiden vointia luotettavasti, mutta kaipaavat lisää koulutusta konsultaatioihin

Ikääntyneiden palveluissa työskentelevät ammattilaiset tunnistavat asiakkaidensa äkilliset voinnin muutokset melko hyvin, selviää tuoreesta Vasa2 - Vahva Sote Lapin hyvinvointialueelle -hankeen toteuttamasta kyselystä. Kyselyyn vastasi yhteensä 124 henkilöä konsultaatiomäärien osalta ja 280 henkilöä konsultaatiokäytäntöjen yhdenmukaistamista koskien.

Vastausten perusteella työntekijät kokivat osaavansa arvioida sekä tilanteen kiireellisyyttä, että asiakkaan tavanomaisesta poikkeavaa terveydentilaa. Konsultaatioita tehdään eniten lähihoitajan toimesta aamuvuoron aikana, ja yleisin yhteydenottokohde on oman yksikön sairaanhoitaja. Yleisimmät konsultoinnin aiheet liittyivät asiakkaan yleisvoinnin heikkenemiseen, tapaturmiin ja infektioepäilyihin.

Suurin osa vastaajista kertoi ottavansa asiakkaalta peruselintoimintojen mittaukset ennen konsultaatiota. Lisäksi taustatietoja ja asiakkaan vointia selvitettiin potilastietojärjestelmästä tai kysymällä työkaverilta. Yli 90 % vastaajista tietää, kenelle konsultaatio tilanteessa osoitetaan, ja lähes kaikki konsultoinnit tapahtuvat puhelimitse.

Vaikka käytännöt ovat monin osin vakiintuneita, 40 % vastaajista kokee tarvitsevansa lisäkoulutusta konsultaation tekemiseen. Tämä kertoo tarpeesta vahvistaa työntekijöiden konsultaatiomenetelmiä ja yhdenmukaistaa konsultaatiokäytänteitä. 

Kysely toteutettiin viikoilla 14 ja 15 Lapin hyvinvointialueen ikääntyneiden palveluissa kotihoidon ja asumispalveluyksikön hoitohenkilökunnille. Yksityisille palveluntuottajille toteutetaan samanlainen kysely viikoilla 20 ja 21. 

Kiitos kaikille kyselyihin osallistuneille!

 

Lisätietoja: 

Sari-Anna Maijala, Erityisasiantuntija, sari-anna.maijala@poske.fi 

 

Kehittämistyötä tuetaan Euroopan unionin NextGeneration EU -rahoituksesta ja se on osa Suomen kestävän kasvun ohjelmaa.