null Kotihoidon työntekijät kehittävät omaa työtään – teknologia ja tekoäly toimivat työntekijän tukena arjen työssä

Kotihoidon työntekijät kehittävät omaa työtään – teknologia ja tekoäly toimivat työntekijän tukena arjen työssä

Ikäystävällinen Lappi -hanke toteutti kyselyn Lapin hyvinvointialueen kotihoidon työntekijöille kuluneen kesän ja alkusyksyn aikana. Yli 70 prosenttia kyselyyn vastanneista Lapin hyvinvointialueen kotihoidon työntekijöistä kokee pystyvänsä tekemään työnsä riittävän hyvin tällä hetkellä.

Marika Harjun ja Raisa Similän valokuva

– Kotihoidon työ on niin monipuolista ja vaihtelevaa, ettei siihen ehdi edes leipääntyä, toteavat Marika Harju ja Raisa Similä, jotka molemmat ovat tulleet Ikäystävällinen Lappi -hankkeeseen kehittämään kotona asumista tukevia palveluita suoraan kotihoidon kentältä. Hankkeessa toteutetun kyselyn mukaan hyvinvointialueella onkin paljon kokeneita kotihoidon työntekijöitä. Vastaajista noin 50 % on työskennellyt kotihoidossa yli 6 vuotta. Kyselyyn vastasi 252 Lapin hyvinvointialueen kotihoidon työntekijää.

Kotihoito ei ole pelkästään fyysisesti asiakkaan kotona tehtävää työtä, vaan teknologia ja etäpalvelut tuovat siihen lisämausteensa. Asiakkaiden terveystiedoista herätteitä tekevää tekoälyä testataan hankkeen tukemana Kemin, Keminmaan ja Simon kotihoidossa. Teknologia myös avaa uusia työn tekemisen tapoja ja mahdollisuuksia esimerkiksi etäkotihoidossa. Lapin hyvinvointialueen kotihoidon toimintaympäristö on moninainen, mikä tarkoittaa myös yksilöllisiä palvelutarpeita. Kotihoidon asiakkuus alkaa aina yksilöllisellä palvelutarpeenarviolla.

– Parasta työssä ovat asiakkaiden kohtaamiset, keskustelut ja luottamuksen saavuttamisen tunne. Jotkut asiakassuhteet kestävät vuosia, toiset vain pienen hetken, Harju ja Similä kertovat.

Lapin hyvinvointialueen kotihoidon työntekijät on otettu mukaan hankkeen toimenpiteiden kehittämiseen erilaisten verkostojen ja työpajojen kautta. Ikäystävällinen Lappi -hankkeessa on työn alla erilaisia kotihoidon työntekijöitä tukevia ratkaisuja, jotka ovat sähköisesti saatavilla hyvinvointialueen työntekijöiden järjestelmässä. Tieto tuo turvaa erilaisiin tilanteisiin ja kehitystä onkin tapahtunut kotihoidossa viimeisten vuosien aikana. Nyt tietoa on runsaasti saatavilla mobiilisti ajasta ja paikasta riippumatta jo useissa Lapin hyvinvointialueen kotihoidon yksiköissä.

Joillekin kotihoito voi olla ainoa sosiaalinen kontakti, joten fyysiset käynnit nähdään tärkeiksi. Asiakkaan yksinäisyyteen puuttumiseen ja syrjäytymisen ehkäisyyn löytyy ratkaisuja, kuten viriketoiminnat ja tapahtumat. Paikalliset kotihoidon työntekijät osaavat kertoa niistä lisää.

Lapin hyvinvointialueella yleisin kotiin annettava teknologia-avusteinen palvelu on turvapuhelin. Lisäksi kotihoidon asiakkaiden kotona asumisen tueksi on käytössä esimerkiksi lääkeautomaatteja turvallisen lääkehoidon toteutumiseksi. Asiakkaita huolestuttaa usein teknologian käyttäminen, mutta Harju ja Similä vakuuttavat, että siihen ei tarvitse erityisiä taitoja. Kotihoidon työntekijät tukevat asiakasta teknologian käytössä ja useimmiten käyttöönotto tapahtuu sujuvasti.

Artikkeli on julkaistu Lapin Kansassa 31.10.2023 ja lapinkansa.fi-sivustolla 1.11.2023.

Lisätietoja

Vesa Karjalainen
Projektipäällikkö
vesa.karjalainen[at]poske.fi