Tarina-auttamisen pilotin kesän kuulumiset! Vastaa kyselyyn, vielä ehdit! - ekollega
Tarina-auttamisen pilotin kesän kuulumiset! Vastaa kyselyyn, vielä ehdit!
VASA 2 – Vahva sote Lapin hyvinvointialueelle -hankkeen tarina-auttamiseen pilottiin kuuluvan nuorille ja nuorille aikuisille suunnatun Normaali.fi-sivustolla (linkki avautuu uuteen välilehteen) avunhakijoiden määrä Lapissa oli kesäkuussa noin 950 kertaa ja heinäkuussa 777. Enjaksa.fi-sivuston kautta haettiin apua molempina kesäkuukausina (kesä-heinäkuu) yli 2200 kertaa, mikä on lievää nousua toukokuulle (1900). Enjaksa-sivuston (linkki avautuu uuteen välilehteen) verkkopalvelu on ensisijaisesti tarkoitettu lapsiperheiden vanhempien ja muiden aikuisten avuksi.
Osana tarina-auttamisen pilottia saamme VASA 2 -hankkeessa dataa tulosyistä Enjaksa.fi-sivustolle. Osa tulosyistä suodattuu pois yksityisyyden suojelemiseksi. Datan hankkeelle toimittava Zoturi Oy on vuoden 2024 alusta kategorisoinut tulosyyt ChatGPT:n avulla, joten tässäkin katsauksessa hyödynnämme edellisvuoden katsauksista poiketen tekoälyn luomia kategorioita. Tällä tavoin voidaan huomioida paremmin myös vähemmän yleiset tulosyyt – edellisvuoden katsauksissa mukana olivat vain vähintään kahdesti haetut syyt.
Tekoälyn luomissa Top 10 -tulosyykategorioissa näkyvät teemoina kesän osalta
• neuropsykiatriset kysymykset
• mielenterveyden haasteet, sekä
• perhe-elämän ja parisuhteen pulmat
Alla olevissa grafiikoissa on tarkasteltavana kymmenen yleisintä kategoriaa osuuksien sekä määrän perusteella esitettynä. Uutena nostona hyvä huomioida myös chat tulosyynä.
Kuva 1: Tulosyiden Top 10 -kategorioiden osuudet (n=462) kesäkuu
Kuva 2: ChatGPT:n luomat Top 10 -kategoriat tarkasteltuna tulosyiden määrän perusteella, kesäkuu
Kuva 1: Tulosyiden Top 10 -kategorioiden osuudet (n=383) heinäkuu
Kuva 2: ChatGPT:n luomat Top 10 -kategoriat tarkasteltuna tulosyiden määrän perusteella, heinäkuu
Elokuun ajankohtaiset teemat ovat nuorten Normaali.fi-sivustolla jännittäminen ja vanhempien Enjaksa.fi-sivustolla kiusaaminen. Teemoihin voit tutustua klikkaamalla niiden nimiä, linkit aukeavat uusiin välilehtiin. Voit hyödyntää sivustojen oma-apuvideoita asiakastyössäsi osana asiakastapaamisia tai kertomalla palvelusta ja ohjaamalla asiakkaita oma-apuvideoiden äärelle.
Käy täyttämässä lyhyt kysely Tarina-auttamisen videoiden hyödyntämisestä asiakastyössä. Koostamme palautetta tarina-auttamisen pilotin arvioinnissa ja vakiinnuttamistyön tukena. Tarina-auttamisen kysely (linkki aukeaa uuteen välilehteen).
Lisätietoja
Miia Välimaa
Erityisasiantuntija, opiskeluhuollon palvelut
miia.valimaa[at]poske.fi