null Etävastaanotot ja -tapaamiset tietoturvallisesti tunnistautuneena

Etävastaanotot ja -tapaamiset tietoturvallisesti tunnistautuneena

Lapin hyvinvointialueella on käytössä tunnistautuminen etävastaanotoille ja -tapaamisiin sosiaali- ja terveyspalveluissa. 

  • eKollegassa ammattilaisille ja Omavirtussa asiakkaille
  • Terveyskylän Omapolulla tai digihoitopoluilla sekä ammattilaisille että asiakkaille

Valviran ohjeistuksen mukaan asiakkaan tai potilaan tunnistamisen on perustuttava luotettavaan menetelmään, jollaisena pidetään ainakin vahvaa tunnistamista. Tunnistamiseen käytetty menetelmä on oltava todennettavissa jälkikäteen. Pelkän henkilötunnuksen tai henkilötunnuksen ja asiakkaan/potilaan nimen käyttö tunnistamiseen ei täytä luotettavan menetelmän vaatimusta.

Lue lisää tietoturvallisista etävastaanotoista Lapin hyvinvointialueen sote-palveluissa

Miksi etäpalveluita tulee kehittää

  • Etäpalvelut tukevat sote-palveluiden alueellista tasa-arvoa, hoidon yhdenvertaista saatavuutta ja hoidon jatkuvuutta
  • Etäpalveluiden avulla kuntiin saadaan sellaista erityisosaamista, jota kunnassa ei muuten olisi tarjota 
  • Voidaan parantaa saavutettavuutta ja tarjota Lapin hyvinvointialueen asukkaille sote-palvelut monikanavaisesti. Samalla voidaan uudistaa toimintatapoja ja ajankäyttöä sekä kohdentaa resurssit tehokkaammin

 

Lisätietoja

Rosmariini Tolonen

asiantuntija

rosmariini.tolonen@poske.fi

 

Maria Pehkonen

asiantuntija

maria.pehkonen@poske.fi

 

Kehittämistyötä tuetaan Euroopan unionin NextGeneration Eu rahoituksesta ja se on osa Suomen kestävän kasvun ohjelmaa.