Työskentelymallit

Työprosessien kuvaaminen selkeyttää sosiaalialan ammatillista työtä ja yhteistoimintaa sekä lisää työntekijöiden suunnitelmallisuutta omassa työotteessaan. Hyvän sosiaalialan työn ajatellaan perustuvan kokonaisvaltaiselle asiakkaan kohtaamiselle, selkeälle suunnittelulle ja määritellyille tavoitteille. Mallinnettu työprosessi kuvaa sen mitä on tapahtumassa, milloin ja miksi.

Alta löydät mallit aikajärjestyksessä uusimmasta vanhimpaan. Voit halutessasi tarkastella saman aihepiirin malleja klikkaamalla mallin yhteydessä oleva vihreää asiasanaa. Mallit avautuvat toiseen verkkopalveluun.

Sivut, joissa tagi koulut .

073 Rovaniemen koulusosiaalityön malli

Rovaniemen koulusosiaalityön malli

julkaistu 2012

Rovaniemen koulusosiaalityön mallissa havainnollistuu koulukuraattorin työn moninaisuus. Oppilaskohtainen työskentely vie suuren osan työajasta. Työtä tehdään paitsi oppilaan itsensä kanssa myös hänen läheistensä ja oppilaan asiassa työskentelevien muiden ammattilaisten kanssa. Varhainen avoin yhdessä tekeminen on Rovaniemen kaupunkistrategian mukaisesti myös koulukuraattorin työtä ohjaava toimintaperiaate. Tärkeää on myös koulun sisäinen yhteisötyö, konsultatiivinen työ sekä erilaiset asiantuntijatehtävät työryhmissä.

Linkki malliin

034 Lapsen kasvun ja kehityksen tukeminen Torniossa

Lapsen kasvun ja kehityksen tukeminen Torniossa

julkaistu 2007

"Mallia rakentaessamme olemme käyneet ryhmissä läpi palvelualuettamme asiakkaan, työntekijän, prosessien näkökulmasta tavoitteena palvelujen kehittäminen ja näkyväksi tekeminen, luoda kuntalaiselle mahdollisuuden nähdä kuin Torniossa toimitaan varhaiskasvatuksessa ja erityisopetuksessa sekä siirtymävaiheessa - ehjän palvelukokonaisuuden kuvaaminen"

Linkki malliin