Opiskeluhuollon kehittäminen - ekollega

Opiskeluhuollon kehittäminen

VASA 2 -hankkeessa kehitetään mielenterveyspalveluita

Kehittämisen tavoitteet:

  • Vahvistaa koulu- ja opiskeluterveydenhuollon matalan kynnyksen palveluita
  • Vahvistaa verkkopohjaisen tarina-auttamisen (Zoturi) keinoin palveluiden piiristä pudonneiden tavoittamista ja ohjautumista palveluiden piiriin
  • Tukea ja vahvistaa ammattilaisten osaamista hoito- ja palveluketjun eri vaiheissa sekä monikanavaisten palveluiden käyttöönotossa 
  • Lisätä asiakasosallisuutta palveluita kehitettäessä

Kehittämisen toimenpiteet

  • Matalan kynnyksen mielenterveyspalvelujen kuvaaminen koulu- ja opiskeluterveydenhuollossa ja palveluiden integrointi osaksi perheiden palveluita
  • Saamelaisten nuorten ja nuorten aikuisten matalan kynnyksen mielenterveyspalveluiden kuvaaminen koulu- ja opiskeluterveydenhuollossa ja palveluiden integrointi osaksi perheiden palveluita ja alueen saamenkielisten ja kulttuurinmukaisten palveluiden kokonaisuutta
  • Digitaalisten asiointikanavien käyttöönoton laajentaminen ja käyttöönoton tuki hoito-ja palveluketjutyön osana

Kehittämistyön tuloksena Lapin hyvinvointialueella on sovittu käyttöönotettavista ja juurrutettavista toimintamalleista mielenterveyspalveluissa. Yhtenäiset hoito- ja palveluketjut on kuvattu. Perustason mielenterveys- ja päihdepalvelut on kuvattu ja mallinnettu. 

  • Kuvaus koulu- ja opiskelijaterveydenhuollon matalan kynnyksen ennalta ehkäisevistä palveluista ja mielenterveyspalveluista, sisältäen ohjeet ammattilaisille/ saame hoito- ja palvelupolku
  • Tarina-auttamisen verkkopohjainen palvelu on käyttöönotettu ja palveluohjaus on käynnistetty valituilla pilottialueilla.
  • Matalan kynnyksen asiointikanavat ja palveluohjaus on sovittu ja palveluita on käyttöönotettu
  • Seurantamittarit palveluketjuissa on sovittu

 

Lisätietoja

Miia Välimaa
erityisasiantuntija
VASA 2-hanke
miia.valimaa[at]poske.fi

Ajankohtaista

Opiskeluhuollon matalan kynnyksen mielenterveyspalveluiden kuvaus on käynnistynyt 15.1. yhdyshenkilöiden tapaamisella. Kevään 2024 aikana järjestämme työpajamuotoiset tapaamiset kehittämisestä kiinnostuneille opiskeluhuollon ammattilaisille, minkä pohjalta luodaan kuvaus opiskeluhuollon matalan kynnyksen mielenterveyspalveluista. 

Kevään työpajakokonaisuuden aikataulutus:

  • Helmikuun työpaja keskiviikko 28.2 klo 13–15 Teams, ammattilaiset, yhdyshenkilöt
  • Maaliskuun työpaja keskiviikko 27.3 klo 13–15 Teams, ammattilaiset
  • Huhtikuun työpaja perjantai 26.4 klo 13–16 LIVE, ammattilaiset, yhdyshenkilöt
  • Toukokuun työpaja keskiviikko 29.5 klo 13–15, Teams, ammattilaiset
  • Kesäkuun työpaja keskiviikko 5.6 klo 13–16, LIVE, ammattilaiset, yhdyshenkilöt, avoin tilaisuus.

Opiskeluhuollon kehittämiskokonaisuus on mukana Terveyden ja hyvinvoinnin laitoksen järjestämässä Sujuvat palvelut -valmennuksessa. Lue lisää aiheesta täältä (linkki avautuu uuteen välilehteen). 

  • Sujuvat palvelut -valmennuksen toisessa työpajassa joulukuussa kehittämistiimi pääsi etsimään vastatoimenpiteitä havaittuihin ongelmakohtiin. Kehittämistiimin tehtävänä oli luoda pitkän aikavälin Pohjantähti-tavoite ja pienemmät välitavoitteet konkreettisten toimenpide-ehdotusten muodossa. Kehittämistiimi tavoittelee pitkän aikavälin tavoitteena kiitettävää asiakastyytyväisyyttä alakouluikäisten  mielenterveyspalveluissa mm. edistämällä asiakasprosessin selkeyttä asiakkaan näkökulmasta. 
  • Sujuvat palvelut -valmennuksen ensimmäisessä työpajassa syyskuussa hahmottelimme asiakasprosessia ja sen hukkia. Tunnistimme asiakasprosessin haasteiden juurisyitä, joita olivat mm. pitkät jonot ja ammattilaisyhteistyön haasteet. Lisäksi hahmottelimme ideaaliprosessia, jonka tavoitteena on asiakasnäkökulmasta sujuva ja toimiva asiakasprosessi alakouluikäisen mielenterveyspulmissa. 
  • Hyvinvointialue on valinnut valmennukseen pilotiksi ”Alakouluikäisten perustason mielenterveyspalveluiden kehittäminen Rovaniemellä". Valmennuksen tavoitteena on tukea hyvinvointialueen kehittämisosaamista, jota voi hyödyntää laajasti kaikessa työn kehittämisessä. 

Kehittämiskokonaisuuteen liittyvät sivut