Tarina-auttamisen palvelut - ekollega
Tarina-auttamisen verkkopalvelu
Tarina-auttamisen uutisia
- 10.9.2024: Tarina-auttamisen pilotin elokuu: nepsy-, mielenterveys ja perhe-elämän kysymyksiä
- 14.8.2024: Tarina-auttamisen pilotin kesän kuulumiset! Vastaa kyselyyn, vielä ehdit!
- 26.6.2024: Tarina-auttamisen pilotin toukokuu: tutut teemat pohdituttavat kesän kynnyksellä
- 23.5.2024: Tarina-auttamisen pilotin huhtikuu: Jo yli 34 000 avunhakijaa tarina-auttamisen sivustoilla!
- 23.4.2024: Tarina-auttamisen pilotin maaliskuu: Mielenterveys mietityttää, nepsyasiat ja perheen haasteet pohdituttavat
Tarina-auttamisen ajankohtaiset:
Tarina-auttamisen sivustoilla normaali.fi ja enjaksa.fi avunhakijoita on ollut yhteensä jo yli 43 000 pilotin aikana (20.8.2024).
Apua huoliin -chatin syksy
Apua huoliin -chat maanantaisin, tiistaisin ja keskiviikkoisin klo 15.00–17.00 nuorille, nuorille aikuisille ja lapsiperheiden vanhemmille. Apua huoliin -chatin pilotti jatkuu joulutaukoon saakka.
Yhteistyössä Tyttöjen talon kanssa seksuaalineuvonnan chatti jatkaa tutulla paikallaan;
- alkaen 21.8 keskiviikkoisin klo 17-19
Osana Apua huoliin -chattia starttaa Nepsy-chatin pilotti
- alkaen 22.8 torstaisin klo 15–17. Nepsy-chatin pilotissa pohjoissaamenkielistä ja saamelaisen kulttuurin mukaista palvelua on saatavilla joka kuukauden 2. ja 4. torstai.
Chattiin pääset tutustumaan tästä linkistä: Apua huoliin (linkki aukeaa uuteen välilehteen). VASA 2 -hankkeessa jatketaan chat-palvelun kehittämistä vuoden 2024 aikana. Vastaajajoukkoon mahtuu vielä. Ilmoita kiinnostuksesi chat-vastaajaksi miia.valimaa@poske.fi
- Tarina-auttamisen pilotti on käynnistynyt menestyksekkäästi Lapin hyvinvointialueella. Apua on jo haettu muun muassa mielialaan, neuropsykiatrisiin teemoihin sekä perheiden pulmiin liittyen.
- Tarina-auttamisen normaali.fi (linkki aukeaa uuteen välilehteen) ja enjaksa.fi (linkki aukeaa uuteen välilehteen) sivustoilla avunhakijoita on ollut yhteensä jo yli 43 000 pilotin aikana (20.8.2024).
- Tarina-auttamisen sivustoille on linkitetty Lapin hyvinvointialueen Pyydä apua! - yhteydenotto perheiden palveluihin. Pyydä apua! on lapsiperheille ja nuorille suunnattu matalan kynnyksen digipalvelu. Lue lisää tästä (linkki aukeaa uuteen välilehteen).
- Ammattilaisten opastuksia oma-apuvideoiden hyödyntämiseen asiakastyössä on pidetty kevään 2024 aikana mm. kaakkoisella alueella perheneuvolapalveluissa sekä syksyn 2023 aikana kaakkoisella alueella mm. opiskeluhuollon palveluissa, perheoikeudellisissa palveluissa sekä terveydenhuollon palveluissa mm. terveyssosiaalityössä ja naisten klinikalla. Jos toivot opastusta yksiköösi, ole yhteydessä miia.valimaa@poske.fi
- Tarina-auttamisen osana Apua huoliin -chatin (linkki aukeaa uuteen välilehteen) pilotti käynnistyi marraskuussa 2023. Seksuaalineuvontateemainen chattiaika Apua huoliin -chatissa) käynnistyi yhteistyössä Tyttöjen talon kanssa helmikuussa 2024.
Työpaketin esittely
Tarina-auttamisen videot ovat matalan kynnyksen tukimuoto, kohderyhmänä nuoret, nuoret aikuiset ja lapsiperheiden vanhemmat. Videotarinat tulevat vastaan digiarjessa, jolloin avunhakijan ei tarvitse erikseen hakeutua avun äärelle. Videot tarjoavat tietoa, tukea, konkreettisia keinoja arkeen sekä vertaistukea erilaisten huolta tuottavien teemojen äärellä. Videoiden tavoitteena on tukea avun piirin ohjautumista ja kykyä ottaa apua vastaan. Zoturin tarjoaman verkkoauttamispalvelun käyttöönoton keinoin tarjotaan tarina-auttamisen avulla psykososiaalista tukea lapsille, nuorille ja nuorille aikuisille (normaali.fi, linkki aukeaa uuteen välilehteen) ja heidän perheilleen (enjaksa.fi, linkki aukeaa uuteen välilehteen).
Apua huoliin - chatin pilotti on matalan kynnyksen anonyymi chattipalvelu kohderyhmänään nuoret, nuoret aikuiset ja lapsiperheiden vanhemmat. Apua huoliin -chat tarjoaa apua lappilaisten nuorten ja lapsiperheiden vanhempien huoliin. Vastaajana lappilaisia nuorten ja perheiden kanssa työskenteleviä ammattilaisia.
Työpaketin tavoitteena:
- Tarjota psykososiaalista tukea lapsille, nuorille ja nuorille aikuisille ja heidän perheilleen
- Tarina-auttamisen kautta haettu apua 15 000 kertaa 4/2025 mennessä
Keskeisimmät toimenpiteet:
- Toteutetaan yhteistyössä lasten, nuorten ja nuorten aikuisten mielenterveyspalveluiden kehittämisprosessin kanssa
- Pilotin suunnittelu, markkinointi ja käynnistäminen
- Pilotin arviointi
- Käyttöönoton laajentamisen suunnittelu
- Laajentamisen toteutus
Kehittämistyön muutoksen mittaaminen:
Tarina-auttamisen verkkopalvelun käyttöönoton mittarit:
- Kävijämäärän seuraaminen tarina-auttamisen sivustoilla
- Ammattilaispalaute
Mistä tarina-auttamisessa on kyse?
Tarina-auttamisen kehittäjät
Erityisasiantuntija
Puh. 040 508 9415
miia.valimaa@poske.fi
VASA 2 - Vahva sote Lapin hyvinvointialueelle -hanke
Henkilökortti