Alkuhaastattelut - ekollega
Alkuhaastattelut
(Sivulla olevat linkit avautuvat uusiin välilehtiin)
Neurokirjon henkilöä tavatessasi on usein hyödynnettävä erilaisia haastattelutapoja, jotta saadaan selville olennaisia toimintakykyyn vaikuttavia seikkoja. Myös konkreettisten tavoitteiden hahmotteluun sekä kuntoutuksen ja arjen tuen suunnittelemiseksi tarvitaan täsmällistä tietoa asioista, joita henkilö ei aina osaa heti sanoittaa puhumalla. Näin ollen etenkin nuorten ja aikuisten kohdalla ”hoidamme usein oiretta” eikä itse neurokirjon pulmaan pureuduta riittävästi.
Materiaali
Tähän osioon keräämme valmiita ja itse kehiteltyjä haastattelun välineitä hankkeen aikana. Jos löydät materiaalien joukosta työkalun / välineen, jonka haluat ottaa omaan käyttöösi, niin klikkaa sitä. Sivun yläosasta löytyy "lataa ↓ painike" – lataa työkalu/väline ja tallenna omalle koneellesi. Voit täyttää haluamaasi lomaketta sähköisesti tai vaihtoehtoisesti tulosta tyhjä lomake itsellesi ja täytä se käsin.
Diagnostiset haastattelut
(Sivulla olevat linkit avautuvat uusiin välilehtiin)
Käypä hoito -suosituksien (ADHD, Autismin kirjon häiriö) erilaisia haastattelupatteristoja voi hyödyntää ennen kuin edetään esimerkiksi erikoissairaanhoitoon asti tutkimuksiin. Etenkin taustatietojen kerääminen lapsuusiästä saakka voi vaatia mm. vanhempien haastatteluita, vaikka kyseessä olisikin aikuinen neurokirjon henkilö. Neuropsykiatrinen diagnosointi on perusteellista työtä.
Tavoitteiden hahmottaminen
Välineitä verkoston hahmottamiseen
Tällä työkalulla kuvaat omaa verkostoasi.
Kyselylomake RATKES
Haastattelutilanteeseen voit tehdä selkeän oman version kyselylomakkeesta: Ensimmäinen kysymys voisi olla vaikka: ”Mikä näistä kuvista kuvaa sinun tunnetilaasi, kun on levoton olo?" TAI ” Mikä näistä kuvista kuvaa tunnetilaasi, kun et uskalla tulla koululuokkaan/-ryhmään?”
Ratkaisukeskeisen kyselyn tarkoituksena on:
- jäsentää ehkä kaoottistenkin tunteiden sekamelskaa.
- antaa lapsen/nuoren itse kertoa, minkälainen tunnetila on ja mitä siitä seuraa.
- arvostaa lapsen / nuoren oikeutta hänen tunnetilaansa.
- erottaa tunteet ja tapahtumat.
- etsiä syitä ja seurauksia, asioita joihin voidaan vaikuttaa valmennuksen keinoin