Etävastaanotto

Etävastaanotto on yksi etäpalvelun muoto, joka toteutetaan asiakkaan ja ammattihenkilön välillä paikkariippumattomasti, mutta tavallisesti reaaliaikaisesti. Etävastaanotto voidaan toteuttaa käyttäen turvallista viestinvälitystä, videoneuvottelu- ja -konferenssivälineitä ja/tai etädiagnostiikkalaitteita sekä tarvittavia avustavia palveluita tai apuvälineitä, kuten etätulkkausta.

Tässä yhteydessä samaa kuvausta käytetään kuvamaan myös etätapaamisia.

Käsitteiden kuvaus: Itse- ja omahoidon kokonaisarkkitehtuuri, 2020 (pdf avautuu uudelle välilehdelle)

Etätapaamisen ja -vastaanoton toimintamalli on jaettu kolmeen vaiheeseen, jotka ovat ennen, aikana ja jälkeen. Jokaiseen vaiheeseen on tunnistettu ja nimetty osaprosessit, jotka kuvaavat vaiheeseen liittyvää toimintaa ja tarvittavia tuloksia. Osaprosesseja ei ole kuvattu tarkemmin, koska se vaatii enemmän tietoa etäpalveluun liittyvästä palveluprosessista ja vastuista sekä toimintaa ohjaava strategista linjausta.

Yksityiskohtaisempien prosessien ja työnkulkujen kuvaaminen alkaa yleensä prosessin tunnistamista ja kuvattavan prosessin valitsemisesta. Tässä vaiheessa toimintamallia pystyy hyvin käyttämään pohjana, koska siinä on jo tehty valintaa, millaisia osaprosesseja pitää ottaa huomioon eri vaiheissa.

Valmistelu- ja suunnittelumateriaali

Toimittaja

Yhteinen toimintamalli ei liity mihinkään tiettyyn sovellukseen.