Chat-palvelut

Chat-palvelut ovat osa neuvonnan ja ohjauksen palveluja. Niissä henkilö voi keskustella anonyymisti chat-robotin tai sosiaali- ja terveydenhuollon ammattihenkilön kanssa.

Käsitteiden kuvaus: Itse- ja omahoidon kokonaisarkkitehtuuri, 2020 (pdf avautuu uudelle välilehdelle)

tagisuomi.fi -tunnistautuminen tagianonyymi

Sosiaalipalveluiden neuvontachatissa saa neuvontaa ja ohjausta erilaisiin elämäntilanteisiin liittyen. Palvelussa sosiaaliohjaajat antavat henkilökohtaista neuvontaa arkisin kello 10-15. Sosiaalipalveluiden neuvonta on monikanavainen palvelu, jossa chat-palvelun lisäksi voi ilman ajanvarausta ottaa yhteyttä verkkoneuvonnan kautta tai puhelimitse.

Chat-Keskustelu alkaa anonyymina. Jos työntekijän mielestä asian hoitaminen vaatii henkilötietoja, hän pyytää yhteydenottajaa tunnistautumaan käyttäen Suomi.fi –tunnistusta. Tunnistautumisen jälkeen työntekijä kirjaa asian asiakastietojärjestelmään.

Toimittaja

Chat-palvelussa käytetään Ninchat -sovellusta, jonka toimittaja on Somia Reality Oy (linkki avautuu uudelle välilehdelle). Toimittaja on vuonna 2011 aloittanut suomalainen yritys.

Käytettävyysarviointi

5 / 5 Käsitteiden ymmärrettävyys
3 / 5 Virheiden estäminen
4 / 5 Käytön joustavuus ja tehokkuus
2 / 5 Ohjeiden saatavuus
Keskeiset havainnot
  • Tärkeät toiminnot erottuvat hyvin
  • Järjestelmän kieli on yhdenmukaista ja toiminnalle tuttua
  • Ei käyttöä estäviä käytettävyysongelmia
Haasteita tai kehitettävää
  • Käyttäjä ei saa tietoa järjestelmään tallentuvista tiedoista
  • Liitetiedostojen käsittelyssä rajoituksia
  • Käyttäjä tarvitsee jonkin verran järjestelmän ulkopuolista ohjeistusta etätapaamisiin liittymisessä