Yhteenveto - ekollega
Yhteenveto
Suomeksi saamen kielistä asiakasta kohdatessa on syytä tiedostaa seuraavat
Jatkohoidossa
Jatkohoidossa tai asiakkaan siirtyessä toiseen palveluun on hyvä tiedostaa asiakkaan kulttuuritausta, jolloin voidaan myös varata osaavaa henkilöstöä tai materiaaleja työn tueksi jatkohoidosta vastaavalle taholla.
√ Mainitse kulttuurinen tai kielellinen tausta.
√ Asiakkaan luvalla huomioi perheen tai suvun merkitys hoidossa, jos se on hoidon kannalta oleellista.
√ Myös hoidon kannalta kriittiset kielelliset ja kulttuurisesti seikat on hyvä kirjata ylös.
Tallainen asia voi olla esimerkiksi asiakkaan saamen kielen ymmärrys, muistitesti tai lapsen kehityksen seuranta.
√ Asiakkaan perustietoja on hyvä päivittää asiakkaan luvalla.
√ Asiakkaan luvalla huomioi perheen tai suvun merkitys hoidossa, jos se on hoidon kannalta oleellista.
√ Myös hoidon kannalta kriittiset kielelliset ja kulttuurisesti seikat on hyvä kirjata ylös.
Tallainen asia voi olla esimerkiksi asiakkaan saamen kielen ymmärrys, muistitesti tai lapsen kehityksen seuranta.
√ Asiakkaan perustietoja on hyvä päivittää asiakkaan luvalla.