Terveyskylän levittäminen ja juurruttaminen

Työpaketin esittely

Terveyskylä on yliopistosairaanhoitopiirien tuottama julkinen verkkopalvelu, joka tuo terveydenhuollon palveluja kaikkien ulottuville asuinpaikasta riippumatta. Terveyskylän palvelut sopivat erityisen hyvin elämänlaadun, oireiden ja elintapojen seuraamiseen sekä pitkäaikaisen sairauden kanssa elämiseen. Palvelut täydentävät perinteistä terveydenhoitoa. Terveyskylän käytön laajentamiseen ja jalkauttamiseen liittyy olennaisesti myös Terveyskylän tekninen kehittäminen. 

Työpaketin tavoitteet:

  • Terveyskylän digihoitopolkujen käytön laajentaminen ja jalkauttaminen perusterveydenhuoltoon.
  • Kehitetään ja pilotoidaan vähintään yksi digihoitopolku pitkäaikaissairaille sekä paljon palveluita tarvitseville potilas- ja asiakasryhmille perusterveydenhuollosta alkavaksi yhteispoluksi erikoissairaanhoidon kanssa.
  • Digihoitopolkujen kehittämisen jatkaminen Yta-alue yhteistyössä (hoitopolut, jotka kulkevat perusterveydenhuollon, erikoissairaanhoidon ja yliopistosairaalassa tapahtuvan hoidon läpi)
  • Terveyskylän sisältöjen ja palveluiden (itsehoito-ohjelmat, sisällönhallinta- ja julkaisujärjestelmä) ja niihin liittyvien jakelukanavien uudistaminen,
  • Terveyskylän sisältöjen ja palveluiden räätälöinti osaksi hyvinvointialueen palvelupolkuja

Keskeisimmät tulokset digihoitopolkujen kehittäminen:  
 
Keskeisimmät tulokset Terveyskylän ja Mielenterveystalon juurruttaminen:

  • Asiakkaiden ja ammattilaisten ohjaus eri kanavien kautta Terveyskylän ja Mielenterveystalon itsehoito-ohjelmiin sekä kaikille avoimen tietosisällön ääreen.
    • Käyttö kasvoi merkittävästi Terveyskylän ja Mielenterveystalon avoimilla sivustoilla hankkeen aikana. Kansalaisten osalta sairauksien ennaltaehkäisy, elintapaohjaus ja omahoito vahvistuivat. Ammattilaisten ammattitaito ja digiosaaminen vahvistuivat ja työn sujuvuus parani, ja odotettavissa on palvelukuorman kevenemistä. 

  • Teknisten rajapintojen ja toimivuuden varmistaminen, mm. uusi asiakashallinnointijärjestelmä digihoitopoluille.
  • Integraatiotarpeiden selvittäminen ja integraatioiden toteuttaminen.
    • Tietoturvallisen etävastaanoton integrointi digihoitopoluille (Teams).
  • Digihoitopolkujen kehittämisen YTA -yhteistyö ja mallintaminen kansallisella tasolla.
  • Digihoitopolkujen standardointi Omapolku mobiilisovellukseen.

 

 

 
 

Kehittämistyön muutoksen mittaaminen: 

  • Käyttöönotettujen digihoitopolkujen määrän ja käyttöasteen mittaaminen: Digihoitopolkua käyttävien potilaiden % -osuus kaikista ko. sairauden potilasryhmän asiakkaista. Digihoitopolulla työskentelevien ammattilaisten määrä.
    • Uusia ammattilaisia valmennettu digihoitopoluille: 258 (11/2025)
    • Asiakkaita digihoitopoluilla: 3318 (11/2025)
    • Asiakkaiden ikäjakauma digihoitopoluilla: 60-67v: 26,3%, 70-79 v: 18,2%, 50-59 v: 16,7%
  • Digihoitopolkujen vaikuttavuuden mittaaminen:
    • Digihoitopoluille lisättävällä vaikuttavuustutkimus -kyselyllä, jonka avulla saadaan tietoa sekä laadullisesta että kustannusvaikuttavuudesta. 
    • Digihoitopoluilla on THL:n mallin mukainen asiakaspalautekysely, jolla saadaan tieto asiakkaiden käyttökokemuksista ja kehittämisehdotuksista.
  • Katso kaikki Terveyskylän kehittämiseen liittyvät mittarit täältä

 

Tutustu palveluihin (linkit aukeavat uusiin välilehtiin):