null Omaolo antaa aikaa kohtaamiselle – “Sähköiselläkin kontaktilla siellä toisessa päässä on oikea ihminen”

Omaolo antaa aikaa kohtaamiselle – “Sähköiselläkin kontaktilla siellä toisessa päässä on oikea ihminen”

Lapissa otetaan käyttöön digitaalista Omaolo-palvelua. Sodankylässä ja Kittilässä eritysesti Omaolon oirearviokyselyt ovat nopeuttaneet hoitoon pääsyä ja madaltaneet kynnystä hakeutua hoidon piiriin.

Sairaanhoitaja Hanna (vasemmalla) viittoo Jaanaa vastaanotolle. Jaana on nousemassa odotusaulan tuolilta puhelin kädessää. Takana seinällä erottuu Omaolon juliste, jossa lukee "Lopeta oireiden googlaus".”Sähköiset palvelut tuovat aikaa tapaamisiin asukkaille, joiden on vaikea käyttää sähköisiä palveluja tai joilla ei ole välineitä niiden käyttöön,” sairaanhoitaja ja Sodankylän Omaolon pääkäyttäjä Hanna Luusua on huomannut.

“Potilaan antamat vastaukset ovat nähtävillä, joten sieltä on helppo kerätä esiin tiedot, että mitä lähethän hoitamaan,” sairaanhoitaja Tanja Koivisto Kittilästä kuvaa. Kyselyn tietojen avulla sopiva ammattilainen, kuten lääkäri tai fysioterapeutti, voi olla suoraan yhteydessä asiakkaaseen.

“Asiakkaan näkökulmasta Omaolo on tosi selkeä, koska siellä on lyhyet ja ytimekhät kysymykset, rasti ruutuun vain. Appiukkokin, joka on jo lähempänä 80-vuotias, pystyy täyttämään oirearvion pienellä avustuksella,” lisää kittiläläinen Jaana, joka on itsekin käyttänyt Omaoloa.

“Mie tehin olkapään kivusta oirearvion tuossa ennen yheksää, niin kymmenen jälestä lääkäri jo soitti. Aamupäivästä pääsin röntgenkuviin ja hoitoon,” Jaana kertoo.

“Oirearviot ja niiden kiireellisyys perustuvat tieteelliseen näyttöön, ja ammattilaiset käyttävät Omaoloa koko Suomessa,” kertoo johtava hoitaja Eija Kivekäs Sodankylästä.

Ennakkotietoa ammattilaiselle – ja asukkaalle

Digitaalisesti voidaan hoitaa asioita, joiden vuoksi kasvokkain tapaaminen ei ole tarpeen. Asukkaan ei tarvitse jonottaa puhelimessa, ja ammattilaisella on asukkaasta paremmat esitiedot käytettävissään. Molemmat voivat valmistautua vastaanottoon etukäteen. Toisaalta kaikki eivät edes toivo kasvokkain tapaamista.


“Varsinkin nuoret potilaat kokevat vähän haastavaksi yhteydenoton terveysasemalle seksitautiepäilyjen kohdalla. Omaolo madaltaa kynnystä yhteydenottoon, kun asiakas voi käydä täyttämässä oirearvion, eikä tarvitse olla kenenkään kanssa konkreettisesti tekemisissä,” Tanja tuo esille. Toisaalta digitaalisessakin palvelussa pyritään kohtaamaan asiakas.


“Jos asiakkaalla herää myöhemmin kysymyksiä, niin viestissä on minun työnumero, johon voi soittaa,” Tanja avaa. “Sähköiselläkin kontaktilla siellä toisessa päässä on oikea ihminen.”

Kittiläläiselle Jaanalle (oikealla) lääkäri soitti alle tunti Omaolon oirearvion tekemisen jälkeen. ”Kun on pieni paikkakunta kyseessä ja omalla persoonalla tehdään töitä, se luo niitä omia potilaskontakteja ja on helpompi olla yhteydessä,” Tanja kertoo.


Enemmän aikaa lähitapaamisiin

“Sähköiset palvelut eivät sulje pois käyntiä täällä. Aina pitää olla mahdollisuus tavata kasvokkain, ja terveys- ja sosiaalipalveluissa sitä myös tarvitaan. Tämä on vain yksi vaihtoehtokanava,” Eija painottaa. Toisaalta Omaolon kautta pääsee myös lähivastaanotolle, kuten Hanna huomasi kesälomalla.


“Sairastuin flunssaan ja tuli silmätulehdus. Tein oirearvion sunnuntai-iltana, ja sain heti vastauksen ammattilaiselta, että tuletko maanantaina kello 10 vastaanotolle. Hoitaja sattui olemaan lääkkeenmääräämisoikeudellinen sairaanhoitaja, eli hän pystyi niillä oireilla jo aloittamaan antibiootit,” Hanna kuvaa omaa kokemustaan Sodankylän hyvinvointikeskus Sopukassa.


“Meillä on kolme hoitajaa, joilla on rajattu lääkkeenmäärämisoikeus, mikä nopeuttaa, kun lääkärille ei välttämättä heti pääse,” Eija kertookin Sodankylän vastaanotosta.


Kunnassasi käytössä oleviin Omaolon palveluihin voit tutustua Omaolo.fi:ssä (linkki aukeaa uuteen välilehteen).
  Lisätietoja ja palautteet Sodankylän Omaolosta: Eija Kivekäs, eija.kivekas@sodankyla.fi
Tulevaisuuden sote-keskus –hanke, Omaolon käyttöönotto: Mari Tervo, mari.tervo@poske.fi