Asiakaspalautteen kehittäminen

Asiakaskokemus vaikuttaa palvelujen kehittämiseen

Kehittämistyön tuloksena Lapin hyvinvointialueella on suunnitelma asiakaspalautteen keräämisen yhtenäisestä mallista, jossa on huomioitu saamenkielet ja -kulttuuri. Kerättyä palautetta hyödynnetään palvelujen kehittämisessä. Palautteesta ja sen vaikutuksista viestitään avoimesti asiakkaille ja ne ovat osa toiminnan laatua.

Asiakaspalautteen keräämisen malli sisältää

  • asiakkaiden monikanavaiset mahdollisuudet antaa palautetta suomeksi ja saamen kielillä, yhteydenottopyyntöön reagoinnin sekä viestinän kertyneestä palautteesta ja kehittämistoimenpiteistä
  • henkilökunnan roolit palautteenkeruussa ja käsittelyssä sekä kehittämisen suunnittelussa ja toteutuksessa
  • palautetiedolla johtamisen työkalut 
  • kansalliseen tietovarantoon siirrettävän tiedon validoinnin

Yhteisen ymmärryksen rakentuminen malliin

  • THL:n koordinoimaan asiakaspalautetyöryhmä on jaettu tietoa kansallisen tietovarannon kehittymisen vaiheista ja hyvinvointialueiden kokemuksista asiakaspalautteiden keräämisessä, jota on edeen jaettu Laphalla
  • Laphan sopimuksiin siirtyneiden asiakaspalautelaitteiden ulkoasu on ja kysymyksenasettelu yhtenäistetty
  • Laphan verkkosivuille on lisätty yleinen ja kolmella saamen kielellä olevat palautelomakkeet
  • taustakyselyt henkilökunnalle ja asiakkaille
  • bencmarking muiden hyvinvointialueiden sekä DigiFinlandin asiantuntijoiden kanssa
  • mallin kokoaminen Laphan laatuasiantuntijoiden kanssa
  • saamenkielisten ja -kulttuurinmukaisten palvelujen palautteiden käsittelyn pilotointi

 

Kuvaus asiakaspalautteen keräämisestä saamenkielisistä palveluista Lapin hyvinvointialueella. Kuvaan on kuvattu ikonilla kohderyhmä, joka on saamenkielisiä ja kulttuurinmukaisia Lapin hyvinpalveluita käyttävät asiakkaat. Palaute ikonin alla kerrotaan, että Terveyden- ja hyvinvoinninlaitoksen malli ei yksistään anna riittävästi tietoa saamelaisen asiakkaan asiakaskokemuksesta. Palautteesta saatava tieto on kielilain toteutuminen, arjen toimintakyvyn ja palveluiden riittävyyden arviointi sekä palvelutarpeen piilevyys. Palautteen käsittelee saamenkielten ja -kulttuurinmukaisten palveluiden kehittämisyksikkö.        

Uutiset

(linkit avautuvat uuteen välilehteen)

Lisätietoja

(linkit avautuvat uuteen välilehteen)