null Nepsy-chat tarvitsee vielä tehokkaampaa markkinointia vahvistuakseen

Nepsy-chat tarvitsee vielä tehokkaampaa markkinointia vahvistuakseen

Nepsy-chattiä on lähdetty pilotoimaan osana Apua huoliin -verkkoauttamisen kokonaisuutta VASA 2- hankkeen neuropsykiatrisen palvelupolun kehittämisen kokonaisuudessa syksyllä 2024. Pilottiaika on 22.8.-12.12.2024.

Nepsy-chat palveluna on ollut jo kauan ennen pilottia, Lapin digiNepsy- hankkeesta lähtien (2019–2021).  Tällaiselle matalan kynnyksen saavutettavalle palvelulle on edelleen kova tarve niin kansalaisten kuin ammattilaistenkin keskuudessa. Hankkeessa haluttiin lähteä tukemaan ja vahvistamaan jo olemassa olevaa palvelua.

Pilotissa Nepsy-chat liitettiin osaksi isompaa verkkoauttamisen kokonaisuutta ja se toi mukanaan paljon hyviä ja palvelua tukevia elementtejä mm. näkyvyys, toimiva chat- auttamisen toimintamalli, chat-vastaajille oma tuen toimintamalli. Nepsy-erityisyytenä palveluun tuodaan ammattilaisvastaajien asiantuntijuutena neurokirjon ja palvelujärjestelmän osaamista sekä tietenkin mahdollisuuden olla saavutettavissa suunnitellusti kansalaisille ja ammattilaisille. Pilotissa on mukana myös pohjoissaamenkielisiä ammattilaisia, joten palvelua on saatavilla säännöllisesti myös saamenkielisenä ja kulttuurinmukaisena.  

 

Pilotin puolivälin arviointi

Nepsy-chat pilottiin on asetettu tavoite, mittarit ja keinot näihin pääsemiseksi. Nyt ollaan puolessa välissä pilottia ja oli hyvä hetki työryhmän kanssa tavata ja pohtia yhdessä tähän mennessä tehtyä työtä ja tehdä mahdollisia muutoksia tulevalle puoliskolle pilotista.

Puolen välin arvioinnissa nousi eniten esiin huoli chattaajien vähyydestä palvelussa. Nepsy-chatissä on ollut kävijöitä, mutta tiedossa olleeseen tarpeeseen nähden vähän; yhteensä seitsemän (7), joista kahdella (2) on ollut neurokirjoon liittyvää huolta tai avun tarvetta. Pohdimme työryhmän kanssa mahdollisia syitä tähän ja niitä voi olla useita; markkinointi ei tavoita kohderyhmiä, pilottiaikaa on mennyt vielä varsin vähän, nepsy-chat nimenä johtaa ihmisiä harhaan jne.

Työryhmän kanssa todettiin, että meidän täytyy pilotin toiselle puolikkaalle vielä tehostaa markkinointia, jotta Nepsy-chatin kaikki kohderyhmät ovat tietoisia palvelusta, sen sisällöstä ja löytävät perille mahdollisen asiansa kanssa. Markkinoinnissa tehostetaan edelleen someviestintää yhdessä Laphan viestinnän kanssa. Tämän lisäksi lähdetään tekemään ihan perinteistä paperisen mainoksen jakoa eri palveluihin ja paikkoihin, missä kohderyhmiä olisi mahdollista tavoittaa. Ja tietenkin työryhmä toivoo, että jokainen ammattilainen löytää itse Nepsy-chatin äärelle, tekee omalta osaltaan palvelun markkinointia omille asiakkaille sekä jakaa tietoa eteenpäin omissa verkostoissa.

Uudet markkinointimateriaalit laitetaan ekollegaan neuropsykiatrisen palvelupolun kehittämisen sivuille (linkki avautuu uuteen välilehteen) ja isompaan verkostojakoon heti, kun saamme ne käsiimme.

 

Nepsy-chatista lisää Nepsy-chat Laphan verkkosivuilla (linkki avautuu uuteen välilehteen)

 

 

Lisätietoja

Marjo Häyry
Henkilökortti

Pilvi Vuomajoki
Henkilökortti

Miia Välimaa
Henkilökortti