Uutiset
Terapianavigaattorista kaivattua apua – mutta kohtaamisen merkitys korostuu
Lapin hyvinvointialueella aikuisten mielenterveys ja riippuvuus palveluissa on ollut huhtikuusta 2024 alkaen käytössä Terapianavigaattori. Toteutimme Vasa2-hankkeen mielenterveys ja riippuvuus palveluiden kehittämisen toimesta huhti-toukokuussa 2025 asiakaspalautekyselyn koskien Terapianavigaattorin käyttöä ja ensikäyntikokemuksia alueellisissa mielenterveys- ja riippuvuuspalveluissa.
Kysely toteutettiin 31.3.–4.5.2025, ja vastauksia saatiin 23 kappaletta. Vastausprosentti on pieni, verrattuna siihen, että kuukausittain terapianavigaattoria täytetään noin 300 kertaa palveluissa.
Terapianavigaattori on digitaalinen työkalu, jonka avulla kartoitetaan potilaan mielialaa ja kokonaistilannetta ennen hoitoprosessin alkua. Digitaalinen työkalu on herättänyt asiakkaissa sekä kiitosta että kritiikkiä. Asiakaspalautekyselyyn vastanneista osa koki työkalun hyödylliseksi, mutta osa koki sen etäiseksi ja mekaaniseksi. Terapianavigaattorin tuottamaa koosteraporttia käytetään keskustelun tukena ensikäynnillä yhdessä ammattilaisen kanssa.
Vastaajista yli 60 % koki terapianavigaattorin täyttämisen sujuvaksi. Ensikäynti koettiin pääosin turvalliseksi ja tärkeäksi, jossa ammattilaisen kohtaamisen laatu ratkaisee
Asiakasohjaus terapianavigaattorin täyttämiseen, ennen ensimmäistä käyntiä mielenterveys ja riippuvuus palveluissa annetaan ammattilaisen toimesta terveyskeskuksen avovastaanotolla tai mielenterveys ja riippuvuus palvelujen puhelin palveluohjauksessa. Tulosten mukaan 75 % vastaajista tiesi, miksi terapianavigaattori täytetään ennen ensikäyntiä. Yli 60 % koki täyttämisen sujuvaksi, mutta osa kritisoi välinettä osittain raskaaksi ja kysymyksiä huonosti muotoilluiksi. Yli puolet (52 %) koki koosteraportin lisänneen ymmärrystä omasta tilanteestaan. Silti noin viidennes oli täysin eri mieltä hyödyistä.
Ensikäynti ammattilaisen kanssa koettiin pääosin turvalliseksi ja tärkeäksi. Ensikäynnillä yli puolet (60 %) koki olonsa turvalliseksi ja saman verran kertoi, että tiesi tapaamisen jälkeen, miten hoito tulee jatkumaan. Kuitenkin osa vastaajista koki, että työntekijöiden huomio kiinnittyi liikaa digitaaliseen raporttiin asiakkaan kohtaamisen sijaan. Lähes 40 prosenttia ei kokenut hyötyneensä raportista keskustelun tukena tai ei osannut sanoa.
Avoimissa palautteissa nousi esiin voimakkaasti kohtaamisen merkitys. Osa vastaajista koki, että huomio kiinnittyi liiaksi lomakkeeseen, ei asiakkaaseen itseensä. Kritiikkiä sai myös kysymysten muotoilu ja tunne siitä, että lomake ei riitä kattavaan tilanteen arviointiin.
”Kohtaaminen on tärkeintä”, tiivisti eräs vastaaja. Positiivisissa palautteissa kiiteltiin ammattilaisia ja koostelomakkeen selkeyttävää vaikutusta. Palautteissa kuitenkin korostui, että mikään digitaalinen väline ei voi korvata aidosti kuuntelevaa ja kohtaavaa ammattilaista
Kehittäjäasiakkaat toivat esiin toiveita ja kokemuksia
Posken kehittäjäasiakkaille esiteltiin Laphan alueen mielenterveys- ja riippuvuuspalveluiden kehittämistä maaliskuussa 2025, ja keskustelussa nousi esiin näkemyksiä myös digitaalisista työkaluista kuten terapianavigaattorista ja ensijäsennyskäynnistä sekä etävastaanotoista.
Etävastaanotot nähtiin positiivisina mahdollisuuksina. Useat toivat esiin kokemuksia tilanteista, joissa asiakas ei olisi kyennyt tulemaan fyysiselle vastaanotolle oman voinnin tai pitkän matkan vuoksi, mutta etävastaanoton avulla hoito saatiin kuitenkin aloitettua. Kokemukset olivat lähtökohtaisesti myönteisiä, ja palvelua pidettiin hyvänä lisänä perinteisten vastaanottojen rinnalla.
Terapianavigaattorin tuottama koosteraportti nähtiin oman voinnin selkeyttäjänä, tärkeimmäksi nostettiin ammattialaisen kohtaaminen. Kehittäjäasiakkaat korostivat tasavertaista ja turvallista kohtaamista, jossa tärkeintä on tulla kuulluksi ja kohdatuksi. Toisen tapaamisen toivottiin tapahtuvan nopeasti tarpeen mukaan. Ammattilaisen pysyvyys koettiin tärkeäksi tekijäksi luottamuksen rakentumisessa – asiakkaat toivoivat, ettei työntekijä vaihtuisi hoitopolun aikana. Jatkuvuus on tärkeää!
Lue lisää Terapianavigaattori ja ensijäsennys - Terapiatetulinjaan
Terapianavigaattori: https://www.terapianavigaattori.fi/
Lisätietoja:
Heidi Bergman
Projektipäällikkö, mielenterveys- ja riippuvuuspalvelut
heidi.p.bergman@poske.fi