Tarina-auttamisen pilotin maaliskuu: Mielenterveys mietityttää, nepsyasiat ja perheen haasteet pohdituttavat - ekollega
Tarina-auttamisen pilotin maaliskuu: Mielenterveys mietityttää, nepsyasiat ja perheen haasteet pohdituttavat
Tarina-auttamisen pilotin maaliskuu: Mielenterveys mietityttää, nepsyasiat ja perheen haasteet pohdituttavat
VASA 2 – Vahva sote Lapin hyvinvointialueelle -hankkeen tarina-auttamiseen pilottiin kuuluvan Enjaksa.fi-sivuston kautta haettiin apua maaliskuussa 2024 noin 1 950 kertaa. Verkkopalvelu on ensisijaisesti tarkoitettu lapsiperheiden vanhempien ja muiden aikuisten avuksi. Vertailun vuoksi nuorten ja nuorten aikuisten Normaali.fi-sivustolla avunhakijoiden määrä Lapissa oli maaliskuussa noin 1 400.
Osana tarina-auttamisen pilottia saamme VASA 2 -hankkeessa dataa tulosyistä Enjaksa.fi-sivustolle. Osa tulosyistä suodattuu pois yksityisyyden suojelemiseksi. Datan hankkeelle toimittava Zoturi Oy on vuoden 2024 alusta kategorisoinut tulosyyt ChatGPT:n avulla, joten tässäkin katsauksessa hyödynnämme edellisvuoden katsauksista poiketen tekoälyn luomia kategorioita. Tällä tavoin voidaan huomioida paremmin myös vähemmän yleiset tulosyyt – edellisvuoden katsauksissa mukana olivat vain vähintään kahdesti haetut syyt.
Tekoälyn luomissa Top 10 -tulosyykategorioissa näkyvät mielenterveyden haasteet (masennus, mielenterveyden hoito, ahdistus sekä pakko-oireet ja paniikki), neuropsykiatriset kysymykset (ADHD ja ADD sekä autisminkirjo) sekä parisuhteen ja perhe-elämän monenlaiset tekijät (eron vaikutukset ja sen harkitseminen, lapsen käytös, parisuhde). Nämä teemat ovat toistuneet tulosyissä useamman kuukauden koosteissa, ja ne vaikuttavatkin askarruttavan lappilaisia paljon. Alla olevissa grafiikoissa on tarkasteltavana kymmenen yleisintä kategoriaa osuuksien sekä määrän perusteella esitettynä.
Kuva 1: Tulosyiden Top 10 -kategorioiden osuudet (n=491)
Kuva 2: ChatGPT:n luomat Top 10 -kategoriat tarkasteltuna tulosyiden määrän perusteella
Huhtikuun teemana nuorten Normaali.fi-sivustolla on terveys huolettaa ja vanhempien Enjaksa.fi-sivustolla ahdistus. Teemoihin voit tutustua klikkaamalla niiden nimiä, linkit aukeavat uusiin välilehtiin. Nuorten ja perheiden tukena on joka viikko myös Apua huoliin -chat, joka palvelee tiistaista torstaihin klo 15.00–17.00. Chattiin pääset tutustumaan tästä linkistä: Apua huoliin (linkki aukeaa uuteen välilehteen).
Chat-auttamisen pilottiin tuli vuoden 2024 helmikuussa mukaan Tyttöjen talon ammattilaisten seksuaalineuvontaan keskittyvä nuorten chat, joka palvelee keskiviikkoisin klo 17.00–19.00 Apua huoliin -chatin osoitteessa. VASA 2 -hankkeessa jatketaan chat-palvelun kehittämistä vuoden 2024 aikana.
Lisätietoja
Miia Välimaa
Erityisasiantuntija, opiskeluhuollon palvelut
miia.valimaa[at]poske.fi