null Syyskuussa valmennettiin reilu 20 uutta kehittäjäasiakasta kehittäjäasiakastoimintaan

Syyskuussa valmennettiin reilu 20 uutta kehittäjäasiakasta kehittäjäasiakastoimintaan

Kuvituskuva. Ruskainen lehti, jossa keskellä pieni sydän.

Posken hankkeet HOP ja VASA 2 järjestivät Lapin ja Pohjois-Pohjanmaan alueen asukkaille kehittäjäasiakasvalmennuksen syyskuussa 2024. Kehittäjäasiakasvalmennus koostui yhteensä neljästä valmennuskerrasta. Valmennuksia järjestettiin syyskuun ajan, joka torstai parin tunnin kestoisina tapaamisina. Valmennukseen oli mahdollista osallistua etänä teamsin kautta tai paikan päällä Rovaniemen, Oulun tai Vaalan toimipisteeltä käsin. 

Tavoitteena valmennuksissa oli saada uusia kehittäjäasiakkaita kehittämään sosiaali- ja terveydenhuollon sekä kunnan palveluita yhdessä kehittäjien ja ammattilaisten kanssa. 

Kokemuksia kehittäjäasiakasvalmennuksesta 

“Nyt mä olen ihan oikeassa paikassa, sillä tätä minä haluan tehdä” 
- kehittäjäasiakasvalmennukseen osallistunut kertoi ensimmäisen valmennuskerran lopussa. Olimme keskustellut mm. Yhteiskunnallisen vaikuttamisen mahdollisuuksista kehittäjäasiakastoiminnan ja palveluiden kehittämisen kautta. 

Mieleenpainuvimpia hetkiä koko valmennuksen aikana olivat kehittäjäasiakkaiden itsensä kertomat kokemukset, oivallukset ja näkemykset kehittäjäasiakastoiminnasta. Kehittäjäasiakkaiden puheenvuorot saivat myös erityistä kiitosta valmennusten palautteissa. Kokeneista kehittäjäasiakkaista esimerkiksi Pia kertoi monisanaisesti omasta näkökulmastaan, miten kehittäjäasiakastoiminta ja kokemustoimijuus eroavat toisistaan, ja miten eri tilanteissa hän toimii kehittäjäasiakkaan roolissa ja vastaavasti on tilanteita, joissa hän toimii kokemustoimijan roolissa.   

Kehittäjäasiakastoiminta on merkityksellistä ja vaikuttavaa 

Valmennuksissa kokeneet kehittäjäasiakkaat kertoivat myös kehittäjäasiakastoiminnan kiinnostavan sosiaali- ja terveysalan sekä kunta-alan ammattilaisia yhä enemmän. Kyselyitä erilaisiin kehittämistilanteisiin tulee koko ajan enemmän. Tämä onkin hyvä tieto uusille kehittäjäasiakkaille, että heitä tarvitaan jatkossa, jotta voimme yhdessä kehittää palveluita paremmaksi.  

Tärkeä viesti kehittäjäasiakkailla oli kehittäjäasiakastoiminnan merkityksestä omaan elämään. Kehittäjäasiakastoiminta koetaan niin yhteiskunnallisena vaikuttamisen mahdollisuutena kuin mielekkäänä ja innostava tekemisenä. Kehittäjäasiakastoiminnan koettiin antavan paljon itse kehittäjäasiakkaille, ja heillä on kokemus siitä, että heidän näkemyksiään arvostetaan palveluiden kehittämisessä.  

Kehittäjäasiakastoiminnan uutuutena on mentorointi, jota pilotoidaan nyt mentori-kehittäjäasiakkaiden ja uusien kehittäjäasiakkaiden kanssa. Tarkoituksena mentoroinnin pilotissa on, että uudet kehittäjäasiakkaat saavat kokeneilta kehittäjäasiakkailta tukea kehittämisen “keikoissa”. Pilotin toteutumisesta kerrommekin myöhemmin lisää ensi vuonna sitten eKollegassa.  

Uudet ja kokeneet kehittäjäasiakkaat ovat tervetulleita osallistumaan Posken kehittäjäasiakasverkostoihin, jotka tapaavat seuraavan kerran 17.10.  

Lisätietoja: 
Lappi: Anni Partanen, anni.partanen@poske.fi  
Pohjois-Pohjanmaa: Ulla Sotaniemi, ulla.sotaniemi@poske.fi