null Kansalaisten näkemyksiä mielenterveys- ja riippuvuustyön parantamiseksi

Kansalaisten näkemyksiä mielenterveys- ja riippuvuustyön parantamiseksi

VASA 2-hankkeessa on järjestetty mielenterveys- ja riippuvuustyön kaksi kansalaistapahtumaa ja kaksi kehittäjäasiakaskahvilaa. VASA 2 -hanke keräsi kehittäjäasiakaskahviloissa kansalaisten näkemyksiä päihde- ja riippuvuustyön kehittämiseen sosiaali- ja terveydenhuollossa. A-klinikkasäätiön järjestölähtöinen päihdetyön kehittämistoiminta järjesti kyselyt kansalaistapahtumissa keräten tietoa päihde- ja mielenterveystyön kehittämiseen. Näiden tapahtumien avulla saatiin tärkeää tietoa siitä, miten palveluita tulisi parantaa ja miten järjestötoiminnalla voidaan paremmin tukea eri kohderyhmiä.

Kansalaistapahtumien havainnot

Syksyn 2023 ja 2024 kansalaistapahtumat pidettiin Rovaniemellä ja Kemissä. Tapahtumat järjestettiin VASA2-hankkeen, A-klinikkasäätiön, Lapin alueen mielenterveys- ja riippuvuusjärjestöjen- sekä toimijoiden yhteistyöllä. Molemmissa tilaisuuksissa A-klinikkasäätiön järjestölähtöisen päihdetyön kehittämistoiminta järjesti kyselyt, joihin vastasi yhteensä 123 henkilöä. Vastauksista nousi esiin viisi tärkeää kehittämistarvetta päihde- ja mielenterveyspalveluissa:

  1. Saavutettavuus: Palveluihin pääsyn tulee olla helppoa ja nopeaa.
  2. Matala kynnys
  3. Nuorten huomioiminen: Erityisesti nuorille suunnattuihin palveluihin toivottiin huomion kiinnittämistä.
  4. Tiedon lisääminen: Palveluista ja niiden tarjoamista mahdollisuuksista tulee tiedottaa avoimesti.
  5. Palveluun pääsyn nopeus: Hoitoon ja palveluun pääsyn odotusajat eivät saa olla liian pitkiä.

Järjestötoiminnassa kansalaiset näkivät suurimman arvon matalan kynnyksen toiminnassa, vertaistuessa ja mielekkäässä ryhmätoiminnassa. Keskusteluapua ja tiedon jakamista pidettiin myös merkittävinä osina järjestöjen tarjoamaa tukea.

Stigman vähentämiseksi ehdotettiin tiedon lisäämistä päihde- ja mielenterveysongelmien luonteesta, kokemustarinoiden jakamista sekä avoimen keskustelun edistämistä yhteiskunnassa. Näitä keinoja pidettiin keskeisinä ongelmien normalisoinnissa ja ymmärryksen lisäämisessä.

Voit lukea A-klinikkasäätiön toteuttaman ja kokoaman kyselyn tuloksista täältä: Päihde- ja mielenterveystyön kansalaiskyselyn tuloksia

Kehittäjäasiakaskahviloiden näkökulmat

Rovaniemellä keväällä 2024 järjestetyt kehittäjäasiakaskahvilat tarjosivat tilaisuuden tarkastella palveluita asiakkaiden näkökulmasta. Keskusteluissa korostuivat erityisesti seuraavat teemat:

  • Palveluihin pääsy: Yhteystietojen tulee olla helposti löydettävissä, ja asiakkaiden on saatava yhteys palveluun silloin, kun he sitä tarvitsevat. Vaikka digipalvelut ovat hyödyllisiä, niiden rinnalla tarvitaan vaihtoehtoja asiakkaille, jotka eivät osaa tai halua käyttää niitä. Pitkät jonot estävät monia hakemasta apua, ja odotusaikana tarvitaan selkeitä välietappeja, jotka viestivät asiakkaalle asioiden etenevän palveluissa.
  • Pysyvät työntekijät: Vakituisten työntekijöiden rooli koettiin tärkeäksi, sillä he voivat luoda luottamuksellisia asiakassuhteita ja tarjota jatkuvuutta. Asiakkaiden mukaan on tärkeää, että työntekijät tuntevat heidän tilanteensa, mikä vähentää hoidon tai palvelun alussa toistuvaa tiedonkeruuta.
  • Asiakkaiden yksilölliset tarpeet: Asiakkaat toivoivat, että heidän jaksamisensa ja elämäntilanteensa otettaisiin paremmin huomioon palveluissa. Esiin nostettiin, kuinka ”Ihmisen ollessa hukassa, hän tarvitsee enemmän apua ja tukea”. Keskustelutuen vahvistamista toivottiin erityisesti lääkehoidon rinnalle. Lisäksi hoidon pituuden tulisi sopeutua asiakkaan käyttöhistoriaan, sillä raitistuminen vie aikaa, ja retkahtamisia voi tapahtua.
  • Vertaistuen merkitys: Kokemusasiantuntijat nähtiin tärkeänä tukimuotona ja asiakkaat toivoivatkin, että ammattilaiset hyödyntäisivät kokemusasiantuntijoita enemmän.
  • Vaihtoehtoinen toiminta: Toiminnallisen tekemisen todettiin tukevan päihteettömyyttä. Esimerkiksi kuntouttava työtoiminta tarjoaa korvaavaa toimintaa aiemman päihteidenkäytön tilalle.

Kehittäjäasiakaskahviloissa korostettiin myös, että asiakkuuden päättäminen tulisi toteuttaa suunnitelmallisesti ja asiakkaan voimavarat huomioiden. Yllättävä tai kiireellinen asiakkuuden päättyminen ei tue asiakkaan toipumisprosessia.

Tarkemmin pääset tutustumaan kehittäjäasiakaskahviloiden koontiin täältä: Kehittäjäasiakaskahvilat

Lisätietoja:
Jonna Lindholm, erityisasiantuntija, VASA 2-hanke, jonna.lindholm@poske.fi

VASA 2-hankkeen rahoittajan logo. Euroopan unionin rahoittama. NextgenerationEU.

Kehittämistyötä tuetaan Euroopan unionin NextGeneration Eu rahoituksesta ja se on osa Suomen kestävän kasvun ohjelmaa.