null Tietoturvallisten etätapaamisten käyttö kasvaa hyvinvointialueella tunnistautumisen myötä

Tietoturvallisten etätapaamisten käyttö kasvaa hyvinvointialueella tunnistautumisen myötä

Lapin hyvinvointialueella on käytössä vahva tunnistautuminen etävastaanotoille ja -tapaamisiin sosiaali- ja terveyspalveluissa. Tunnistautuminen lisää tietoturvallisuutta. Ammattilaiset tunnistautuvat eKollegaan ja asiakkaat OmaVirtuun ja aloittavat sieltä Teams-etätapaamisen. Helmikuusta alkaen hanke on tarjonnut tukea ammattilaisille tietoturvallisten etätapaamisten käyttöönotossa. Käyttömäärät ovat lisääntyneet. Ammattilaisille on tehty yli 200 tunnusta ja heidät on valmennettu pitämään tietoturvallisia etätapaamisia.  

Tietoturvallisia etätapaamisia on otettu käyttöön laajasti erikoissairaanhoidossa, perusterveydenhuollossa ja sosiaalihuollossa. Lapin keskussairaalassa neurologian, ihotautien ja syöpätautien poliklinikalla on otettu käyttöön tunnistautuminen etävastaanotoissa.  

Perusterveydenhuollossa tietoturvalliset etävastaanotot on käytössä Rovaniemen kuntoneuvolassa, jossa fysioterapeutti antaa etävastaanotolla ohjausta, neuvontaa ja liikeharjoitteita tuki- ja liikuntaelimistön ongelmiin. Sallassa lääkärin etävastaanottoa hoitaja-avusteisesti voi saada palveluasumisyksiköissä, kotihoidossa ja kotisairaalassa. Muonion avustetun lääkärin etävastaanoton avulla pystytään turvaamaan perusterveydenhuollon lääkärin palveluita. Avustetussa etävastaanotossa potilas tulee hoitajan luo etävastaanotolle, johon lääkäri osallistuu etänä. 

Sosiaalihuollossa tietoturvalliset etätapaamiset ovat käytössä perheoikeudellisissa palveluissa, joita ovat adoptiopalvelut, lastenvalvojapalvelut ja tuomioistuimelle annettavat palvelut. Etätapaamisten avulla työtä voidaan tehdä yli palvelurajojen, jolloin hoitojonot tasaantuvat alueiden välillä ja palveluihin pääsy on yhdenvertaista. Lisäksi potilas- ja sosiaaliasiavastaavien, sosiaalisen luototuksen ja Lounaisen oppilashuollon palveluita, voidaan saada tietoturvallisesti etänä.  

Ammattilaiset suosittelisivat etävastaanottoa/tapaamista 

Ammattilaisilta on kerätty palautetta etävastaanotoista. Palautteen mukaan kaikki suosittelisivat etävastaanottoa/tapaamista muille ammattilaisille. Ammattilaiset kokevat, että vuorovaikutus asiakkaan/potilaan kanssa onnistui hyvin, asia saatiin hoidettua kokonaisuudessa etävastaanoton aikana ja etävastaanotto/tapaaminen sopi palvelun toteuttamiseen. 

Voit lukea lisää tietoturvallisista etätapaamisista tästä. 

 

Lisätietoja:

Maria Pehkonen, maria.pehkonen@lapha.fi

 

 

Kehittämistyötä tuetaan Euroopan unionin NextGeneration EU rahoituksesta ja se on osa Suomen kestävän kasvun ohjelmaa.