Tornion koulutoimen erityispalvelut
ALAKOULUN JOUSTOLUOKKA
Joustoluokat on sijoitettu
muutamiin yleisopetusta järjestäviin kouluihin. Oppilas on osan opetusajastaan
joustoluokalla, jossa toiminta on suunniteltu niin, että se tukee muuta
opetusta ja edistää oppilaan oppimisvalmiuksia ja kehitystä. Joustoluokka on
tarkoitettu väliaikaiseksi koulunkäynnin tukipisteeksi niille perusopetuksen
oppilaille, jotka on siirretty
sopeutumista ja tunne-elämän kehitystä tukevaan ja kuntouttavaan
erityisopetukseen tai oppimisen erityisvaikeuksia kuntouttavaan
erityisopetukseen. Joustoluokka antaa mahdollisuuden yksilölliseen
opetukseen pienryhmässä, jossa kerrallaan voi opiskella korkeintaan 10
oppilasta.
Ennen joustoluokkaan siirtymistä oppilaan tulee saada osallistua
tukiopetukseen ja osa-aikaiseen erityisopetukseen ja lisäksi hänen tulee saada
riittävät oppilashuollolliset tukitoimet. Oppilaan
siirtyminen joustoluokkaan edellyttää laajaa erityistuen tarvetta, joka koskee
vähintään puolta oppilaan viikoittaisesta työajasta. Joustoluokkaan
sijoittamisen yhteydessä tarkastellaan myös yleisopetuksen osa-aikaisen
erityisopetuksen ja erityiskoulun mahdollisuuksia tukea oppilaan koulunkäyntiä.
Joustoluokkalaisen integraation aste kotiluokkaan
vaihtelee oppilaan edellytysten mukaan. Joustoluokan toimintaan osallistuvat
oppilaat on siirretty erityisopetukseen tai siirtoa ollaan harkitsemassa.
Ennen erityisopetussiirtoa oppilas voi osallistua joustoluokkaopetukseen
4-6 viikon koejakson ajan. Päätöksen koeajasta tekee koulun rehtori
yhteistyössä oppilashuoltotyöryhmän kanssa. Oppilaan siirtyminen pysyvästi
pienryhmään tapahtuu
4-6 viikon koeajan jälkeen koulutoimenjohtajan tai
koululautakunnan tekemän erityisopetussiirtopäätöksen perusteella. Huoltajan
mielipidettä kuullaan aina. HOJKS laaditaan perusopetuksen yleisen
opetussuunnitelman tavoitteiden mukaan. Opetusta voidaan yksilöllistää.
YLÄKOULUN PIENRYHMÄT
Yläkouluilla toimivat
pienryhmät keskittyvät sopeutumista ja
tunne-elämän kehitystä tukevaan ja kuntouttavaan erityisopetukseen. Ennen
siirtymistä pienryhmäopetukseen oppilaan tulee saada osallistua tukiopetukseen
ja osa-aikaiseen erityisopetukseen sekä saada riittävät oppilashuollolliset
tukitoimet. Oppilaan siirtyminen pienryhmäopetukseen edellyttää laajaa
erityistuen tarvetta, joka koskee vähintään puolta oppilaan viikoittaisesta
työajasta. Pienryhmässä voi kerrallaan
opiskella korkeintaan 10 oppilasta.
Pienryhmien toimintaan
osallistuvat oppilaat on siirretty erityisopetukseen tai siirtoa ollaan
harkitsemassa. Ennen erityisopetussiirtoa oppilas voi osallistua
pienryhmäopetukseen 4-6 viikon koejakson ajan. Päätöksen koeajasta tekee koulun
rehtori yhteistyössä oppilashuoltotyöryhmän kanssa. Oppilaan siirtyminen pysyvästi pienryhmään tapahtuu 4-6 viikon
koeajan jälkeen koulutoimenjohtajan tai koululautakunnan tekemän
erityisopetussiirtopäätöksen perusteella. Huoltajan mielipidettä kuullaan aina.
HOJKS laaditaan
perusopetuksen yleisen opetussuunnitelman tavoitteiden mukaan. Opetusta voidaan
yksilöllistää. Yleisopetukseen integroitumisen aste vaihtelee oppilaan
edellytysten ja vastaanottavan opetusryhmän mukaan. Oppilaan siirtämistä
erityiskouluun yläkoulun aikana harkitaan, mikäli oppilaan oppimisvaikeudet
ovat laaja-alaisia tai jos tunne-elämän kuntoutuminen vaatii laaja-alaista
huolenpitoa.
DYSFAATTISTEN OPPILAIDEN ERITYISOPETUS
Dysfasialuokka on tarkoitettu oppilaille, joilla on todettu ensisijaisesti kielen kehityksen
erityisvaikeus. Luokassa käytetään yleisopetuksen opetussuunnitelmaa kunkin
oppilaan edellytysten mukaisessa rytmissä ja oppilaan yksilöllisyyttä
unohtamatta.
Oppilaille pyritään tarjoamaan ilmapiiriltään myönteinen, turvallinen,
kiireetön ja rohkaiseva oppimisympäristö. Luokka tekee tiiviisti yhteistyötä
yleisopetuksen kanssa. Osallistumme koulun yhteisiin juhliin, teemoihin ja
projekteihin. Näiden lisäksi oppilaita integroidaan mahdollisuuksien mukaan
yleisopetuksen ryhmiin.
Yleiset periaatteet:
1.
Luokkaan tullaan seuraavilla diagnooseilla: puheen- ja
kielen kehityksen häiriö, kielellinen erityisvaikeus tai viivästynyt
puheenkehitys.
2.
Luokassa voi tarvittaessa opiskella kolmannelle
vuosiluokalle asti.
3.
Oppilailla on erityisopetuspäätös ja he opiskelevat HOJKS:n mukaan.
4.
Kolmannen luokan jälkeen oppilaat siirtyvät lähikouluunsa
yleisopetuksen luokkaan tai erityiskouluun. Opettajan arvion, vanhempien kanssa
käytyjen keskustelujen ja mahdollisten testien perusteella tehdään siirtoesitys
koulutoimenjohtajalle.