Tornion koulutoimen erityispalvelut

 

ALAKOULUN  JOUSTOLUOKKA

 

Joustoluokat on sijoitettu muutamiin yleisopetusta järjestäviin kouluihin. Oppilas on osan opetusajastaan joustoluokalla, jossa toiminta on suunniteltu niin, että se tukee muuta opetusta ja edistää oppilaan oppimisvalmiuksia ja kehitystä. Joustoluokka on tarkoitettu väliaikaiseksi koulunkäynnin tukipisteeksi niille perusopetuksen oppilaille, jotka on siirretty sopeutumista ja tunne-elämän kehitystä tukevaan ja kuntouttavaan erityisopetukseen tai oppimisen erityisvaikeuksia kuntouttavaan erityisopetukseen. Joustoluokka antaa mahdollisuuden yksilölliseen opetukseen pienryhmässä, jossa kerrallaan voi opiskella korkeintaan 10 oppilasta.

 

Ennen joustoluokkaan siirtymistä oppilaan tulee saada osallistua tukiopetukseen ja osa-aikaiseen erityisopetukseen ja lisäksi hänen tulee saada riittävät oppilashuollolliset tukitoimet. Oppilaan siirtyminen joustoluokkaan edellyttää laajaa erityistuen tarvetta, joka koskee vähintään puolta oppilaan viikoittaisesta työajasta. Joustoluokkaan sijoittamisen yhteydessä tarkastellaan myös yleisopetuksen osa-aikaisen erityisopetuksen ja erityiskoulun mahdollisuuksia tukea oppilaan koulunkäyntiä. Joustoluokkalaisen integraation aste kotiluokkaan vaihtelee oppilaan edellytysten mukaan. Joustoluokan toimintaan osallistuvat oppilaat on siirretty erityisopetukseen tai siirtoa ollaan harkitsemassa.

 

Ennen erityisopetussiirtoa oppilas voi osallistua joustoluokkaopetukseen 4-6 viikon koejakson ajan. Päätöksen koeajasta tekee koulun rehtori yhteistyössä oppilashuoltotyöryhmän kanssa. Oppilaan siirtyminen pysyvästi pienryhmään tapahtuu    4-6 viikon koeajan jälkeen koulutoimenjohtajan tai koululautakunnan tekemän erityisopetussiirtopäätöksen perusteella. Huoltajan mielipidettä kuullaan aina. HOJKS laaditaan perusopetuksen yleisen opetussuunnitelman tavoitteiden mukaan. Opetusta voidaan yksilöllistää.

 

 

YLÄKOULUN PIENRYHMÄT

 

Yläkouluilla toimivat pienryhmät keskittyvät sopeutumista ja tunne-elämän kehitystä tukevaan ja kuntouttavaan erityisopetukseen. Ennen siirtymistä pienryhmäopetukseen oppilaan tulee saada osallistua tukiopetukseen ja osa-aikaiseen erityisopetukseen sekä saada riittävät oppilashuollolliset tukitoimet. Oppilaan siirtyminen pienryhmäopetukseen edellyttää laajaa erityistuen tarvetta, joka koskee vähintään puolta oppilaan viikoittaisesta työajasta.  Pienryhmässä voi kerrallaan opiskella korkeintaan 10 oppilasta.

 

Pienryhmien toimintaan osallistuvat oppilaat on siirretty erityisopetukseen tai siirtoa ollaan harkitsemassa. Ennen erityisopetussiirtoa oppilas voi osallistua pienryhmäopetukseen 4-6 viikon koejakson ajan. Päätöksen koeajasta tekee koulun rehtori yhteistyössä oppilashuoltotyöryhmän kanssa.  Oppilaan siirtyminen pysyvästi pienryhmään tapahtuu   4-6 viikon koeajan jälkeen koulutoimenjohtajan tai koululautakunnan tekemän erityisopetussiirtopäätöksen perusteella. Huoltajan mielipidettä kuullaan aina.

 

HOJKS laaditaan perusopetuksen yleisen opetussuunnitelman tavoitteiden mukaan. Opetusta voidaan yksilöllistää. Yleisopetukseen integroitumisen aste vaihtelee oppilaan edellytysten ja vastaanottavan opetusryhmän mukaan. Oppilaan siirtämistä erityiskouluun yläkoulun aikana harkitaan, mikäli oppilaan oppimisvaikeudet ovat laaja-alaisia tai jos tunne-elämän kuntoutuminen vaatii laaja-alaista huolenpitoa.

 

DYSFAATTISTEN OPPILAIDEN ERITYISOPETUS

 

 

Dysfasialuokka on tarkoitettu oppilaille, joilla on todettu ensisijaisesti kielen kehityksen erityisvaikeus. Luokassa käytetään yleisopetuksen opetussuunnitelmaa kunkin oppilaan edellytysten mukaisessa rytmissä ja oppilaan yksilöllisyyttä unohtamatta.

 

Oppilaille pyritään tarjoamaan ilmapiiriltään myönteinen, turvallinen, kiireetön ja rohkaiseva oppimisympäristö. Luokka tekee tiiviisti yhteistyötä yleisopetuksen kanssa. Osallistumme koulun yhteisiin juhliin, teemoihin ja projekteihin. Näiden lisäksi oppilaita integroidaan mahdollisuuksien mukaan yleisopetuksen ryhmiin. 

 

Yleiset periaatteet:

1. Luokkaan tullaan seuraavilla diagnooseilla: puheen- ja kielen kehityksen häiriö, kielellinen erityisvaikeus tai viivästynyt puheenkehitys.

2. Luokassa voi tarvittaessa opiskella kolmannelle vuosiluokalle asti.

3. Oppilailla on erityisopetuspäätös ja he opiskelevat HOJKS:n mukaan.

4. Kolmannen luokan jälkeen oppilaat siirtyvät lähikouluunsa yleisopetuksen luokkaan tai erityiskouluun. Opettajan arvion, vanhempien kanssa käytyjen keskustelujen ja mahdollisten testien perusteella tehdään siirtoesitys koulutoimenjohtajalle.