TORNION KAUPUNKI

LASTEN 5- VUOTIS TUTKIMUS YHTEISTYÖSSÄ PÄIVÄHOITO JA NEUVOLA

 

 

TAUSTAA:

 

Lastenneuvolan viisivuotistutkimus on seurantatutkimus, jonka tarkoituksena on löytää viimeistään viiden vuoden iässä ne lapset, joilla on kohonnut riski aikanaan koulussa saada oppimisvaikeuksia.

 

Terveysneuvonta, perheneuvola, päivähoito, fysioterapia ja lääkärin vastaanotto ovat tehneet viisvuotiskäynnin kehittämistyötä.

 

Kehittämistyöryhmään ovat kuuluneet osastonhoitaja Tuula Mkkola, psykologi Katri Aro, puheterapeutit Tuula Kulonen, Päivi Huusko ja Anu petäjämaa, terveydenhoitajat Anitta Roininen ja Anita Alamäki, kiertävä erityislastentarhanopettaja Lea Silvander, fysioterapeutti Raija Tuomisto ja ajoittain myös terveyskeskuslääkäri.

 

Työryhmä perusteli yhteistyön kehittämisellä, että saataisiin arviointimenetelmä, joka olisi suhteellisen vaivaton toteuttaa, mutta se seuloisi riittävän hyvin lapset, joiden kehitys poikkesi ikätasoisista normeista ja se kertoisi myös lapsen merkitykselliset vahvuudet päivähoidon arjessa.

 

 

TAVOITE:

 

Yhteistyön tavoitteena on havainnoida ja arvioida viisivuotiaan lapsen kehitystä mahdollisimman kokonaisvaltaisesti ja riittävän aikaisin ennen koulun alkua sekä kehittää moniammatillista yhteistyötä .

 

Arviointimenetelmä antaa luotettavaa tietoa lapsen kokonaiskehityksestä ja auttaa löytämään lapsen vahvuudet, kehittymässä olevat alueet ja ne alueet, joissa lapsi tarvitsee mahdollisesti enemmän tukea.

 

Kehittämistyö on edennyt niin pitkälle, että yhteistyö on aloitettu koko päivähoidossa.

 

Kehitysarvioinnin ja siihen liittyvien tukitoimien taustalla on ajatus, jonka mukaan jokaisella lapsella on oikeus yksilölliseen kasvuun ja kehitykseen. Kasvatusvastuussa olevilla aikuisilla on velvollisuus toimia lapsen edun mukaisesti.

 

Lapsen varhainen kehitys on kokonaisvaltaista. Sekä fyysinen että motorinen, kognitiivinen ja sosiaalis- emotionaalinen kehitys liittyvät kaikki toisiinsa. Lapsen kasvaessa kehityksen eri osa-alueet alkavat eriytyä, mutta vaikuttavat silti jatkuvasti toinen toisiinsa.

 

Syksystä 2004 on yhteistyössä tullut mukaan koko päivähoidon piirissä olevat lapset.

Tarkoituksena on kehittää arviointia ja yhteistyötä edelleen. Päivähoitohenkilöstölle ja terveydenhoitajille on yhteistä koulutusta kevään 2005 aikana.

 

Työryhmä jatkaa ja kerää palautteita sekä kehittämisasioita edelleen.

 

 

5- VUOTIS TUTKIMUS YHTEISTYÖSSÄ PÄIVÄHOITO JA NEUVOLA

 

Tavoitteena on lapsen yksilöllisten tarpeiden entistä parempi huomioiminen kotona, päivähoidossa ja neuvolassa.

 

Pyritään huomioimaan hyvissä ajoin ennen kouluun lähtöä lapsen kehitysviiveet ja  mahdollisesti tarvitsemat tukitoimet.

 

Päivähoidon kasvatushenkilöt, vanhemmat ja neuvola yhdessä havainnoivat ja arvioivat viisivuotiaan lapsen kehitystä

 

Arvioinnin pohjalta voidaan suunnitella lasten toimintaa ja tukea arjessa      

 

 

VIISI VUOTIAS

PÄIVÄHOIDOSSA

 

VIISI VUOTIAS

 KOTONA

 
 


                                              

 

 

 

 

 

 

 

 

 


Ellipsi: KESKUSTELU:

LAPSEN VANHEMMAT
& PÄIVÄHOIDON KASVATUSHENKILÖSTÖ
                                              

 

 

 

                          LAPSEN VANHEMMAT

                          PÄIVÄHOIDON KASVATUSHENKILÖ

 

   

 

 


                          :

 

   

Ellipsi: NEUVOLATARKASTUS:

TERVEYDENHOITAJA           LÄÄKÄRI
 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 


PÄIVÄHOIDOSSA OLEVAT VIISIVUOTIAAT

 

Perhe saa päivähoidosta  KESKUSTELUKAAVAKKEEN noin kuukautta ennen lapsen 5- vuotispäivää rauhassa kotona täytettäväksi.

 

Päivähoidossa lapsen kehitystä havainnoidaan ja arvioidaan erilaisissa toiminnoissa. Havainnointiin ryhmätilanteissa osallistuu koko ryhmän henkilöstö.

 

Edellä mainittujen pohjalta pidetään lapsen hoidossa vanhempien kanssa keskustelu ja käydään kaavake läpi.

 

Vanhemmat varaavat itse lapsen tarkastusajan  terveydenhoitajalle.

 

Keskustelukaavake suljetaan kirjekuoreen ja lähetetään vanhempien luvalla sisäisenä postina lapsen neuvolaan, jossa se on käytettävissä terveydenhoitajan tarkastuksessa (terveydenhoitajalista yksiköissä)

 

Mahdollisten jatkotutkimusten tarpeen esim. puhe- ,fysio-, toimintaterapeutin ja perheneuvolan tai LPKS: n tutkimuksiin arvioivat vanhemmat, terveydenhoitaja, lääkäri ja tarvittaessa lastentarhanopettaja.

 

Päivähoidossa toteutettava varhaiskasvatuksen lähtökohtana on sama kuin neuvolan: lasten ja perheiden tarpeet. Molempien tehtävänä on edistää lapsen tervettä kasvua, kehitystä ja oppimista.

 

 

 

 

 

 

                         

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

SISÄLTÖ:

 

 

 

 

JOHDANTO,

TAUSTAA : Työryhmä

 

 

ARVIOINTI PÄIVÄHOIDOSSA

    Keskustelukaavake

    Käytännön ohjeet

   

 

 

VIISVUOTISTARKASTUS NEUVOLASSA

    Kuvaus yhteistyöstä

 

 

LIITTEET:

    5- vuotiaan neuvolakäynti

 

Liite 1                Motoriikan ja hahmotuksen kehitys

    Lähete fysioterapeutille

 

Liite 2                Milloin puheterapeutin tutkimuksiin?

    Lähete puheterapeutille

 

Liite 3                Lapsen ohjaaminen perheneuvolaan

    Ihmispiirros/perhepiirros

 

Liite 4                Arviokaavake tarpeesta ottaa yhteyttä lastensuojelun sosiaalityöntekijään

 

Liite 5                Kaavake: Lääkinnällinen kuntoutus

                                     Arviointi kyvystä olla tarkkaavainen ja keskittynyt

                   

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

TORNION KAUPUNKI                

 

 

 

 

 

LASTEN 5- VUOTISTUTKIMUS

 

YHTEISTYÖSSÄ NEUVOLA JA PÄIVÄHOITO

 

 

 

 

 

 

 

 

 

2005