null Yhteenveto etäpalveluratkaisujen kyselystä

Yhteenveto etäpalveluratkaisujen kyselystä

Sote-rakenneuudistus Lapissa -hanke kartoitti keväällä 2021 terveyden- ja sosiaalihuollon käytössä olevia etäpalveluratkaisuja.

Kyselyn tavoitteena oli saada tietoa Lapin nykytilasta. Se lähetettiin kaikkiin kuntiin ja alueen kuntayhtymiin. Saimme vastaukset 16 kunnasta ja 3 kuntayhtymästä.

Kyselyn tulokset ovat suuntaa antavia, mutta siitä nousi esille hyvin alueen etäpalveluratkaisujen moninaisuus. Alueella on käytössä yhteensä 33 erilaista etäpalveluratkaisua.

Etäpalveluratkaisuja oli:

  • Sähköiseen asiointiin 5 kpl
  • Sähköiseen ajanvaraukseen 10 kpl
  • Etätapaamiseen ja –vastaanottoon 9 kpl
  • Etäkonsultaatioon 5 kpl
  • Etäkotihoitoon 4 kpl
  • Tiedonsiirtoon 5 kpl
  • Oirearvioihin 3 kpl
  • Omahoito- ja –apupalveluihin 5 kpl
  • Sähköiset palautepalvelut 3 kpl

Etäpalveluratkaisujen moninaisuuteen vaikuttaa se, että Lapissa sosiaali- ja terveydenhuollon palveluita tuottavat useat eri toimijat​. Kunnallisia sosiaali- ja terveyspalvelujen järjestämisvastuullisia organisaatioita on yhteensä 25​. Näistä 21 ovat kuntia ja 4 kuntayhtymiä. Organisaatiot ovat pyrkineet vastaamaan toimintaympäristön muutokseen ja asiakkaiden tarpeisiin hankkimalla etäpalveluratkaisun. Kyselyssä esille tuli, että hankinta on usein tehty omana hankinta. Vain muutama etäpalveluratkaisu oli hankittu alueellisen kilpailutuksen tai yhteishankinnan kautta.

Kyselyssä selvitettiin käytön laajuuden lisäksi koettuja haasteita ja hyötyjä. Kyselyssä työntekijät nostivat esille haasteina erityisesti  integraatioiden puuttumisen asiakas- ja potilastietojärjestelmiin, tekniset ongelmat ja osaamisen puutteet.  Integraatioiden puuttumisella on merkitystä työntekijän käytännön työhön ja tiedon siirtymisen eri järjestelmien välillä.  

Hyötyinä koettiin palveluiden toteuttaminen asiakkaille aika- ja paikkariippumattomasti, nopeus ja ajan säästäminen. Esimerkiksi sähköisessä ajanvarauksessa asiakkaan itse tekemä ajanvaraus on vaikuttanut suoraan puhelinruuhkan vähenemiseen ja mahdollistanut asiakkaalle joustavamman ajanvarauksen. Hyödyissä korostui mielestäni asiakaslähtöinen näkökulma ja asiakkaille palveluiden mahdollistaminen myös poikeustilanteissa.

Alla löytyvästä linkistä löydät yhteenvedon. Siinä näkyy tietoa etäpalveluratkaisusta, sen levinneisyydestä Lapissa sekä käytön laajuudesta organisaation sisällä. Lisäksi etäpalveluratkaisujen yhteydessä on kerrottu käytössä esiin tulleita hyötyjä ja haittoja.

Jos huomaat tiedossa puutteita tai mahdollisia virheitä, ota yhteyttä Pia Yliräisänen-Seppäseen (pia.yliraisanen-seppanen@poske.fi)

Linkit