null Tekoäly avuksi työntekijöille palveluneuvontaan ja -ohjaukseen

Tekoäly avuksi työntekijöille palveluneuvontaan ja -ohjaukseen

Sote-palveluiden tarjonta on laajaa ja niiden löydettävyys voi olla haastavaa asukkaille mutta myös työntekijöille. Palveluneuvonnanassa ja -ohjauksessa työntekijöiden on tunnettava kattavasti koko palvelujärjestelmä, joka koostuu valtion tuottamista palveluista, kunnan vastuulla olevista palveluista sekä seurakunnan ja kolmannen sektorin toiminnasta.

Tulevaisuuden sote-keskus Lapissa ja Sote-rakenneuudistus Lapissa -hankkeiden yhteistyössä pilotoidaan tekoälypohjaista virtuaaliassistenttin. Sen tavoitteena on kehittää työkalu, joka tukee sosiaali- ja terveydenhuollon ammattilaisia palveluneuvonnassa ja -ohjauksessa. Virtuaaliassistentin toiminta liittyy palveluohjauksessa ensivaiheen ohjaukseen, neuvontaan ja viestintään, jossa annetaan yleistä terveyden, arjen ja sosiaalisen toimintakyvyn tukea. Ensivaiheen neuvonnalla on keskeinen rooli oikeanlaisen palvelupolun löytämisessä. Ensivaiheen lisäksi virtuaaliassistenttia voidaan käyttää kaikissa asiakastilanteissa, jossa haetaan ja rakennetaan asiakkaalle tarkoituksenmukaista palvelukokonaisuutta.

Virtuaaliassistenttia pilotoidaan Rovaniemellä ja Sallassa. Rovaniemellä pilotointi tapahtuu osana lasten, nuoret ja perheiden palveluohjauksen kehittämistä. Sen kehittämiseen osallistuu mm. sosiaalipalvelut ja neuvola yhdessä järjestöjen ja seurakunnan kanssa. Sallassa pilotointi tapahtuu osana kunnan perhekeskuksen kehittämistyötä.

Pilotointi käynnistyy kesäkuun aikana työpajoilla, joissa kerätään tietoa virtuaaliassistentin käyttötilanteista ja tietolähteiden laajuudesta. Syksyllä pilotointi jatkuu virtuaaliassistentin kouluttamisen jälkeen oikeissa käyttötilanteissa.

Lisätietoja:
Mikko Närhi, sosiaalihuollon erityisasiantuntija
040 592 60 53
mikko.narhi@poske.fi

Pia Yliräisänen-Seppänen, erityisasiantuntija
040 147 3371
pia.yliraisanen-seppanen@poske.fi