null Hoitotakuu vaikuttaa Lapin avovastaanottoihin – episodiasiakkaan ja pitkään palveluita tarvitsevan asiakkaan toimintamallilla lupaavia tuloksia hoitoonpääsyn parantamisessa

Hoitotakuu vaikuttaa Lapin avovastaanottoihin – episodiasiakkaan ja pitkään palveluita tarvitsevan asiakkaan toimintamallilla lupaavia tuloksia hoitoonpääsyn parantamisessa

Eduskunta on 16.11.2022 hyväksynyt terveydenhuoltolain ja siihen liittyvien lakien muutokset sosiaali- ja terveysvaliokunnan mietinnön mukaisena. Lakimuutokset koskevat hoitotakuun tiukentamista, eli kiireettömän hoitoonpääsyn määräaikojen lyhentämistä. Nyt hoidon tarpeen arvioinnin tulee tapahtua samana päivänä, kun asiakas ottaa ensimmäisen kerran yhteyttä, ja hoidon tulee alkaa 7 vuorokauden kuluessa hoidon tarpeen arvioinnista. Aiemmin hoidon tarpeen arvioinnin määräaika yhteydenotosta oli 3 vuorokautta ja ensimmäisen hoitotapahtuman tuli tapahtua 3 kuukautta hoidon tarpeen arvioinnista.

Kyseessä on siis merkittävä muutos paikallisille avovastaanotoille. Määräaikamuutokset koskevat kiireetöntä hoitoa, jolloin potilaan hoidon hakeutumisen syyn tulee olla uusi tai pahentunut kiireetön terveysongelma, kuten sairastuminen, vamma, pitkäaikaissairauden vaikeutuminen, uusien oireiden esilletulo tai toimintakyvyn aleneminen. Hoidon on kuuluttava yleislääketieteen alaan, ja hoitotakuu koskee sekä fyysisiä että psyykkisiä terveysongelmia. Suun terveydenhuollossa määräajat ovat pidemmät: yhteydenotto ja hoidon tarpeen arviointi samana päivänä (ennen 3 vrk) ja hoidon tarpeen arvioinnista ensimmäiseen hoitotapahtumaan 3 kuukautta (ennen 6 kk).

Määräajat astuvat voimaan 1.11.2024. Sitä ennen niitä lyhennetään asteittain. Siirtymävaiheesta ja hoitotakuun muista määräyksistä voit lukea lisää STM:n diasarjasta Innokylästä (linkki aukeaa uuteen välilehteen). Lakimuutos on ollut valmistelussa vuodesta 2019 alkaen, ja Tulevaisuuden sote-keskus -hanke on jo tukenut paikallisia ammattilaisia avovastaanottojen kehittämisessä ja hoitojonojen purkamisessa. Hankkeen tukemana asiakasprosesseja kehitetään Kittilässä, Kolarissa, Sodankylässä, Pellossa ja Kemijärvellä. Ammattilaisten monialaista tiimityötä kehitetään Pelkosenniemi-Savukoskella, Kemissä ja Ylitorniossa. Oheisessa hoitoonpääsytilastossa erottuvatkin positiivisesti näistä kunnista ainakin Kittilä, Kolari, Sodankylä ja Ylitornio. Yleisesti Lapin alueella hoitoonpääsy on loppuvuotta 2022 kohti parantunut, vaikka kesälomien aiheuttama hajonta otetaan huomioon. Toisaalta kaaviosta huomaa myös, että Lapissa hoitoonpääsyn kehittämisessä on vielä paljon työtä.


Kuinka suuri osa asiakkaista pääsee hoitoon tulevan hoitotakuun mukaisessa määräajassa? Lähde: THL:n tietokantaraportit.


Episodiasiakkaan ja pitkään palveluita tarvitsevan asiakkaan toimintamalli

Tulevaisuuden sote-keskus -hanke tukee paikallisten ammattilaisten työtä episodiasiakkaan ja pitkään palveluita tarvitsevan asiakkaan toimintamallien kehittämisen avulla. Avovastaanotolle voi tulla paikan päälle varaamaan ajan, soittaa ajanvarausnumeroon tai käyttää digitaalisia palveluja. Tulevaisuuden sote-keskus -hankkeessa tuetaan digitaalisen asioinnin kehittämistä Virtu.fi:n (linkki aukeaa uuteen välilehteen) ja Omaolon (linkki aukeaa uuteen välilehteen) palvelujen avulla.

Episodiasiakkuus on lyhyt asiakkuus, jolla on selkeä alku ja loppu. Hoito alkaa samana päivänä ja asiakas saa yhteyshenkilön hoidon ajaksi. Episodiasiakkaista tunnistetaan asiakkaat, joilla on terveysriskejä.
Pitkään palveluita tarvitsevat asiakkaat voivat olla esimerkiksi pitkäaikaissairaita tai asiakkaita, joilla on paljon terveysriskejä. Asiakas saa omahoitajan ja/tai omalääkärin, joka kanssa kartoitetaan asiakkaan terveyden ja hyvinvoinnin tila laajasti. Ammattilaisen tuella tehdään asiakaslähtöinen terveys- ja hoitosuunnitelma, johon asiakas saa tiivistä tukea. Pitkäaikaissairauksien hoito sisältyy terveys- ja hoitosuunnitelmaan. Tarvittaessa tehdään lääketieteellinen tilannearvio.

Episodiasiakkaan ja pitkään palveluita tarvitsevan asiakkaan hoitoketju. Lue lisää eKollegan avovastaanottojen sivulta.

Lisätietoja

Ulla Ylläsjärvi
Asiantuntijalääkäri
ulla.yllasjarvi@kolari.fi
Avaa henkilökortti


Rea Karanta
Hankejohtaja
rea.karanta@poske.fi
Avaa henkilökortti