null Blogiteksti: Nuoret mukaan ehkäisypalveluiden kehittämiseen

Blogiteksti: Nuoret mukaan ehkäisypalveluiden kehittämiseen

Kuka osaa parhaiten kertoa, millä tavoin nuoret haluavat varata ajan ehkäisypalveluihin? Mitä kautta he mieluiten asioivat ja hakevat ehkäisyvalmisteet? Entä millaista tietoa he kaipaavat seksuaalisuudesta ja seksuaaliterveydestä? Helppo vastaus: nuoret itse.

Maksuttoman ehkäisyn kokeilun keskeisenä tavoitteena on, että ehkäisypalvelut vastaavat tulevaisuudessa paremmin nuorten tarpeisiin ja palveluiden saatavuus, saavutettavuus ja oikea-aikaisuus paranevat. Tavoitteena on, että ehkäisypalveluihin nuorten olisi ”helppo löytää, tulla ja olla”. Tämän toteutuminen edellyttää, että palveluiden todellisilla tai mahdollisilla asiakkailla eli nuorilla on mahdollisuus vaikuttaa ja osallistua heille suunnattujen palvelujen kehittämiseen, järjestämiseen ja arviointiin yhdessä ammattilaisten kanssa (2). Tällöin puhumme asiakasosallisuudesta. Palveluiden kehittämisen lisäksi asiakasosallisuudella tuetaan nuorten aktiivisuutta ja vahvistetaan heidän toimijuuttaan (1). Kokemus osallisuudesta lisää parhaimmillaan nuorten hyvinvointia, uskoa tulevaisuuteen ja omiin mahdollisuuksiin (3). Ammattilaisten ja organisaation näkökulmasta asiakasosallisuus syventää osaamista ja tietoperustaa sekä tuottaa vaikuttavampia palveluita (1).

Lapin alueella maksuttoman ehkäisyn kokeilussa nuoria ja nuoria aikuisia on osallistunut palveluiden kehittämiseen heille suunnattujen kyselyiden sekä nuorista kehittäjäasiakkaista muodostetun verkoston avulla. Kesäkuussa nuoret aikuiset vastasivat nimettömään kyselyyn nuorten ehkäisypalveluiden kehittämistarpeista Rovaniemellä järjestettyjen sote-markkinoiden yhteydessä. Syyskuussa kokeilussa mukana olevien kuntien alle 25-vuotiaat nuoret osallistuivat laajempaan nuorten ehkäisypalveluiden kehittämistarpeiden kyselyyn. Kysely toteutettiin nimettömänä ja vastauksia saatiin yhteensä 102 kappaletta. Avoimissa vastauksissa nuoret pitivät tärkeänä, että heidän mielipidettään kuultiin: ”Hyvä kysely, on tärkeää saada nuorten mielipide!” ja ”Kiva kysely, tärkeää asiaa nuorille 😊”. Aihealueen nähtiin koskettavan nuoria laajasti: ”Tärkeä asia, joka koskee kaikkia teinejä ja nuoria aikuisia. Tosi hyvä kokeilu! Toivottavasti tästä tulee pysyvämpää.” 

Kokeilussa mukana olevista kunnista on mukana kahdeksan nuorta kehittäjäasiakasta. Verkoston ensimmäinen tapaaminen pidettiin marraskuussa. Nuoret toivoivat muun muassa, että kehittäjäverkoston toiminnan kautta ehkäisyn saamisesta saadaan nuorille helpompaa. Jatkossa nuorten kehittäjäverkosto kokoontuu kerran kuukaudessa – yhdessä ja yhdenvertaisina ammattilaisten kanssa.

Lue lisää kehittäjäasiakkaista Pohjois-Suomen sosiaalialan osaamiskeskuksen kehittäjäasiakastoiminnan sivuilta täällä.

Lisätietoa

Mervi Pirkola
Avaa henkilökortti

 

  1. Terveyden ja hyvinvoinnin laitos, THL (2020): Asiakkaiden osallisuus palveluiden ja palvelujärjestelmän kehittämisessä. Vihtari, J., Sinervo,L., & Ståhle, M. Asiakasosallisuus SOTE-palveluissa.  

  1. Terveyden ja hyvinvoinnin laitos, THL (2022): Asiakasosallisuuden johtaminen sosiaali- ja terveyspalveluissa. 

  1. Terveyden ja hyvinvoinnin laitos, THL (2022): Osallisuuden osa-alueet ja osallisuuden edistämisen periaatteet.